پنجمین اقیانوس زمین به رسمیت شناخته شد

© REUTERS / Pauline Askinپنجمین اقیانوس زمین به رسمیت شناخته شد
پنجمین اقیانوس زمین به رسمیت شناخته شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
انجمن ملی جغرافیایی ایالات متحده وجود پنجمین اقیانوس روی زمین را که اقیانوس جنوبی نامیده می شود به رسمیت شناخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وب سایت نشنال جئوگرافیک، انجمن ملی جغرافیایی ایالات متحده وجود پنجمین اقیانوس روی زمین را که اقیانوس جنوبی نامیده می شود به رسمیت شناخت. از 8 ژوئن 2021، سازمان علامت گذاری آن را بر روی نقشه آغاز می کند.

اگرچه دانشمندان مدت هاست که از اصطلاح اقیانوس جنوبی برای اشاره به دریاهای اطراف قطب جنوب استفاده می کنند، اما هنوز توافق نامه بین المللی برای تعیین مرزهای اقیانوس پنجم صورت نگرفته است. کارشناسان در این مورد بحث کردند که آیا آبهای قطب جنوب ویژگیهای منحصر به فردی دارند که باعث می شود نامی به آنها بدهند یا اینکه نسبت دادن آنها به مناطق جنوبی اقیانوسهای هند، آتلانتیک و آرام بیشتر صحیح تر است. اکنون اصطلاح اقیانوس جنوبی به آبهای اطراف قطب جنوب گفته می شود که تا 60 درجه عرض جنوبی گسترش می یابد، به استثنای گذرگاه دریک و دریای اسکوشیا که در اقیانوس اطلس جنوبی قرار دارد.

بر خلاف چهار اقیانوس دیگر، مرزهای اقیانوس جنوبی توسط قاره ها تعریف نمی شود، بلکه توسط جریان گردشی قطب جنوب (که به عنوان جریان باد غربی نیز شناخته می شود) که از غرب به شرق اطراف قطب جنوب جریان دارد، تعریف می شود. آب داخل جریان سردتر و کمی کمتر شور تر از آب های واقع در شمال 60 درجه عرض جغرافیایی جنوبی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала