گزارش و تحلیل

آیا ایران به زودی بمب هسته ای می سازد؟

© AP Photo / Vahid Salemiآیا ایران به زودی بمب هسته ای می سازد؟
آیا ایران به زودی بمب هسته ای می سازد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
هم زمان با طولانی شدن مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس)، وزیر خارجه آمریکا گمانه زنی هایی در رابطه با امکان ساخت سلاح اتمی توسط ایران کرده که باعث واکنش های مختلفی شده است.

اسپوتنیک - روز دوشنبه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بیان کرد: دوره دستیابی بالقوه ایران به توانایی های فنی در اجازه تولید سلاح هسته ای به چندین ماه کاهش یافته است.

صالحی: فعالیت هایی که تا مدتی نباید انجام می دادیم را با خروج آمریکا مجددا آغاز کردیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
گزارش و تحلیل
آمريكا با خروج از برجام فعاليت هسته ای ايران را شتاب داد

وی خاطرنشان كرد: متأسفانه، ما می دانیم كه برنامه [هسته ای] ایران در حال جلو رفتن است.

وی افزود: ایران محدودیت هایی را كه با این توافق نامه (برجام) اعمال شده بود، از جمله حجم مواد غنی شده [هسته ای] را برداشته است. موادی، که در حال حاضر در بعضی موارد تا سطح ۲۰ درصد و حتی در مقدار کمی تا ۶۰ درصد نیز غنی شده است.

بلینکن همچنین گفت: ایران راه اندازی برخی از سانتریفیوژهای مدرن تر [برای غنی سازی اورانیوم] را شروع کرده است.

وی ادامه داد: هرچه این مدت بیشتر ادامه یابد، مدت زمان تولید سلاح های هسته ای برای آنها كوتاه تر می شود.

عدلان مارگویِف تحلیلگر موسسه مطالعات بین الملل MGIMO مسکو، کارشناس مسائل ایران و منع گسترش سلاح های هسته ای، در این باره به گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک نشست.

حدس های بلینکن در مورد زمان ایجاد بمب هسته ای توسط ایران تا چه حد درست است؟

واکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
واکنش بلینکن به سخنان روحانی درباره توافق برجام در وین و لغو تحریم ها

طرف آمریکایی یک روش معروفی برای محاسبه به اصطلاح زمان شکست (break-out time) دارد؛ این یک روش تحلیلی مفید برای ارزیابی ظرفیت غنی سازی هر کشوری است، اما نباید فراموش کنیم که این روش به ما اجازه نمی دهد که کل فرآیند ایجاد سلاح هسته ای را به موقع طراحی کنیم، بلکه فقط غنی سازی اورانیوم به مقدار کافی برای تولید یک کلاهک هسته ای را فراهم می سازد.

پتانسیل واقعی ایران برای تولید سلاح هسته ای به طور کلی چقدر است؟

۲۵ کیلوگرم اورانیوم مشروط غنی شده بالای ۹۰ درصد، به این معنی نیست که تا زمان انباشت و ذخیره سازی، کشور به سلاح هسته ای دست یافته باشد.

تولید کلاهک هسته ای یک فرایند تکنولوژیکی کاملا جداگانه است. مهم این است که هیچ نشانه ای از حرکت ایران به این سمت (تولید کلاهک) مشاهده نکنیم: طبق گزارش آژانس انرژی اتمی، آخرین تحولات در این زمینه در نیمه اول دهه ۲۰۰۰ انجام شده است.

پیشتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، گفته بود:‌ ما در مسائل اساسی و مهم با کشورهای چهار به اضافه یک به توافق رسیدیم. البته مواردی هست که در حال گفتگو و قابل حل است و اصولی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌ های کلی مطرح فرمودند، این اصول هم همیشه مدنظر مذاکره‌ کنندگان در وین است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала