ربیعی: دولت روحانی دوران طلایی اقتصادی کشور را رقم زد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ربیعی: دولت روحانی دوران طلایی اقتصادی کشور را رقم زد
ربیعی: دولت روحانی دوران طلایی اقتصادی کشور را رقم زد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
اشتراک
سخنگوی دولت ایران، اذعان کرد: امروز برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته اند؛ برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد.

به گزارش اسپوتنیک، علی ربیعی سخنگوی دولت ایران، در نشست خبری با بیان اینکه در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در ایران هستیم و فضای رقابت های انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیم‌ گیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است، گفت: در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد.

پرونده روحانی به قوه قضائیه ارسال شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
پرونده روحانی به قوه قضائیه ارسال شد

وی در ادامه گفت: قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند. سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم و عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.

ربیعی تاکید کرد: در مجموع، علی رغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال های ۹۳ تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶ یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور تجربه شد. متوسط صادرات نفتی در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیارد دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانه ای دسترسی نداشتیم؟ متوسط صادرات غیرنفتی در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده ؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می‌کنید؟ چرا نمی‌گویند ما به درآمدهای ارزی افسانه‌ای دسترسی نداشتیم؟

سخنگوی دولت ایران اظهار داشت: متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیون دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیون دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می کنید؟

همچنین سخنگوی دولت با طرح این سوال که، چرا نمی‌ گویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدیم؟ بیان داشت: چرا بی انصاف ها نمی‌ گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده‌ام. شما بر رنج مردم سوار شده اید و در تشریح علت، آدرس غلط می دهید و حتی بعضی ها، خود علت ماجرا هستند. سوال من این است اگر تحریم ها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش می رفت؟ آیا وضع چنین میشد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولت های نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟

ربیعی خاطرنشان کرد: نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولتهای نهم و دهم نفت فروخته ایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала