به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ایران که اعلام شد، حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش بینی شده بود و این احتمال را قوت بخشید که ممکن است امسال واردات خودرو آزاد شود و گمانه زنی ها برای واردات خودرو آغاز شد، اما در نهایت با اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه مشخص شد که این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک که به دلایلی همچون مشکلات قضایی امکان ترخیص پیدا نکرده اند، در نظر گرفته شده است.
در حالی که در طرح ساماندهی خودرو، مجلس ایران، واردات را هم در انحصار خودروسازان قرارداده است اما عبدالناصر همتی (رئیس بانک مرکزی پیشین) به صراحت اعلام کرد که حتی بدون انتقال ارز هم اجازه واردات خودرو نمی دهیم؛ چراکه این ارزها بایستی در جای بهتری هزینه شود.
مخالفت صریح رئیس سابق بانک مرکزی آنقدر جدی بود که حتی اگر مجلس اقدام به اصلاح بند مربوط به واردات خودرو می کرد و واردات خودرو برای بخش خصوصی آزاد می شد و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هم موافق واردات خودرو بدون انتقال ارز می شد، وی (رئیس کل وقت بانک مرکزی) اجازه این کار را نمی داد و معتقد بود که برخی یاد گرفته اند خودرو وارد کرده و در گمرک نگه دارند تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص بگیرند؛ اما دیگر بانک مرکزی ارزی را برای واردات کالاهای غیراساسی همچون خودرو اختصاص نخواهد داد.
همتی همچنین با طرح این سوال که در شرایطی که مواد اولیه ما با مشـکل تامین ارز مواجه هستند، چرا بایستی خودرو وارد شــود؟ اعلام کرده بود: حتی با واردات خودروهای هیبریدی هم موافق نیستم و با توجه به اینکه نمی دانیم در سال های پیش رو شرایط تحریم چگونه خواهد بود، باید برای سال های آینده ذخیره ارزی در نظر داشته باشیم.