گزارش و تحلیل

آیا زور اسرائیل بدون رضایت آمریکا به تنهایی به ایرانی ها می رسد؟

© AP Photo / Michel Eulerآیا زور اسرائیل بدون رضایت آمریکا به تنهایی به ایرانی ها می رسد؟
آیا زور اسرائیل بدون رضایت آمریکا به تنهایی به ایرانی ها می رسد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
اشتراک
نتانیاهو به دنبال دریافت باج و رشوه جدید به خاطر ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: اورشلیم به مخالفت با ایران ادامه خواهد داد، حتی اگر این امر منجر به وخامت روابط با ایالات متحده شود.

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از نتانیاهو گفت: "من امیدوارم که این اتفاق نیفتد، اما اگر ما مجبور شویم بین روابط با دوست خوب خود ایالات متحده و رویارویی با ایران یکی را انتخاب کنیم، پس ما می خواهیم از شر تهدید ایران خلاص شویم."

وی خاطرنشان کرد که مقامات این کشور از هر طریق ممکن از تهدید هسته ای از سوی ایران جلوگیری خواهند کرد، حتی اگر هدف مستقیم آن اسرائیل نباشد. در عین حال، ایالات متحده اصلی ترین شریک استراتژیک نظامی و تجاری اسرائیل است. اسرائیل واقعاً تا چه حد آماده است که به خاطر ایران روابطش با واشنگتن را وخیم کند؟ چگونه باید سخنان بنیامین نتانیاهو را تفسیر کرد؟

در این ارتباط با دکتر سید هادی برهانی، کارشناس فلسطین و خاورمیانه به گفتگو نشستیم. وی بیان داشت:

آقای نتانیاهو با این اظهارات دو هدف را دنبال می کند. اولا، وی می حواهد یک ریل قوی از اسرائیل در دنیا به نمایش بگذارد. واقعیت این است که چهره مقتدر اسرائیل در بحران اخیر غزه و حمله اسرائیل به این منطقه بسیار تخریب شد. اسرائیل در منطقه و جهان تضعیف شد و جایگاه خود را از دست داد و نتانیاهو می خواهد این چهره را الان ترمیم کند و برای این کار، نتیاناهو به بحث حمله به ایران با شرطی که حتی آمریکا موافقت نباشد، پرداخته است و در واقع این ادعاها یک بلاف و قدرتنمایی است براینکه آن چهره ضعیف شده و جایگاه سیاسی اسرائیل با چنین تبلیغاتی تقویت بشود. این هدف اول نتانیاهو است.

دستور اکید نتانیاهو به رئیس جدید موساد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
دستور اکید نتانیاهو به رئیس جدید موساد

ایجاد فشار بر آمریکا یعنی باج و کمک گرفتن مجدد از آمریکا، می تواند هدف دوم این ادعاها باشد. همه می دانند که آمریکا مایل است در جریان مذاکرات برجام در روابط با ایران آرام بماند. در واقع احتمال اینکه که آمریکا و ایران و سایر اعضای برجام به نتیجه برسند، بالاست. لذا آمریکا مایل نیست که یک مشکل جدی یا بحران جدید از طرف اسرائبل پیش بیاید. چون اسرائیلی ها می دانند که آمریکا چنین خواسته ای را دارد، به همین دلیل بلاف حمله به ایران می زنند که به آمریکا فشار بیاورند و از ایالات متحده آمریکا رشوه جدید بگیرد. اسرائیل می خواهد به آمریکا بفهماند که اگر نمی خواهید تا اسرائیل به ایران حمله کند پس در این صورت یک امتیازی را به اسرائیل بدهید تا از این حمله دست بردارد.

اسپوتنیک: اگر مذاکرات برجام نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، ایالات متحده تا چه حد آماده است روابط خود با اسرائیل را بخاطر ایران سرد کند، از آنجاییکه خود بایدن تلاش می کند تا تحت شرایط برجام جو عادی با ایران را حفظ کند؟

برهانی: به نظرم، آقای جو بایدن می تواند موضع خودش را حفظ کند چون که ایشان رئیس جمهور یک قدرتمندترین کشور جهان است. قدرت آمریکا با قدرت اسرائیل قابل مقایسه نیست. اسرائیل یک کشور کوچک و کم جمعیت است و این اسرائیل است که باید به آمریکا تعظیم کند، نه ایالات متحده! اسرائیل اگر به دلیل ضعفهایی که دارد و به دلیل اینکه حمایت آمریکا برایش بسیار مهم است (بدون حمایت آمریکا نمی تواند اصلا دوام بیاورد) نهایت ناچار خواهد بود خودش به آمریکا تعظیم کند. و هیچ وقت کاری نمی کند که روابط نزدیکش با آمریکا به خطر بیفتد. اسرائیل چنین توان و پتانسیلی نداشته و نخواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است که اخیراً، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل گفته است كه اسرائیل در حال تنظیم برنامه هایی برای حملات احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران است. فاکس نیوز خاطرنشان می کند که اسرائیل اهداف متعددی را در ایران شناسایی کرده است که حملات علیه آنها تولید بمب هسته ای را برای تهران دشوار می کند.

نتانیاهو رسانه ها را به انتشار اخبار نادرست از اورشلیم متهم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2021
نتانیاهو رسانه ها را به انتشار اخبار نادرست از اورشلیم متهم کرد

اسپوتنیک: با توجه به اینکه جو بایدن در مسئله برجام، دوره ای را برای از بین بردن تنش ها با ایران گذرانده است، آیا انتظار می رود در آینده ای نزدیک از سوی اسرائیل خرابکاری/حملات به تأسیسات هسته ای ایران انجام شود؟ آیا ایالات متحده با توجه به گفتگوهای برجام در وین چنین اقدامی را مجاز می داند؟

برهانی: به نظر می رسد که اسرائیل در چنین موقعیتی نیست که چنین حمله ای را انجام دهد. این حمله فقط بیشتر بعد تبلیغانی دارد تا عملی شود. بعید می دانم که این اظهارات در آینده نزدیک واقعیت را داشته باشد چون برای این کار دلایل وجود دارد.

اوالا، می دانیم که نتانیاهو در حال سقوط است و تلاش می کند بحران آفرینی کند تا از این سقوط سیاسی نجات یابد. در بحران اخیر غزه تحلیلگران داستان این طوری دیدند که نتانیاهو از سوی این بحران بیت المقدس و شیخ الجراح کمک کرد تا اوضاع در خود اسرائیل بهم بخورد و احزاب مخالف وی نتوانند به یک ائتلاف برسند. وی از اول در این پرونده موفقیت نسبی داشت ولی بعد از این به غزه حمله کرد آن موفقیت به شکستش تبدیل شد. و خیلی ها در اسرائیل این را از چشم نتانیاهو می بینند که در واقع نتانیاهو برای مناقع خودش و حفظ پست نخست وزیری چنین بحرانی را آفرید و اسرائیل از این بحران شکسته خورده بیرون آمد. لذا بعید می دانم که در این شرایط نتانیاهو یک بحران دیگری مثل درگیری با ایران درست کند.

دلیل دوم این است که اسرائیل می داند که در مقابله با ایران ضربات سختی را می خورد. در طول 2 ماه اخیر هم موشک در نزدیکی نیروگاه هسته ای دیمونا منفجر شد و هم هزاران موشک ایرانی که در دست سازمانهای فلسطینی قرار داشتند، بر سر تل آویو و مناطق مختلف اسرائیل فرود آمدند. بعید می دانم که در چنین شرایطی که ضربات را دریافت کرده و می داند که ایران می تواند تلافی کند و دوباره ضربه بزند، اسرائیل ریسک را قبول کند و مراکز هسته ای ایران را مورد هدف و حمله قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала