ماه خرداد ماه حماسه‌ها در تاریخ کشور ایران است

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی
روحانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
اشتراک
روحانی: آنقدر پروژه برای آینده آماده کردیم که دولت بعد هم می‌تواند آن‌ها را افتتاح کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز 27 ماه مه (پنجشنبه) گفت: ماه خرداد ماه حماسه‌ها در تاریخ کشورمان است. امسال هم امیدواریم خردادی باشد که مژده‌ها و بشارت‌ها را برای ما به ارمغان بیاورد. آنقدر طرح و پروژه برای سال‌های آینده آماده کردیم که دولت بعد هم با تکمیل و افتتاح‌های آن می‌تواند هر پنجشنبه یا هر روزی که بخواهد پروژه‌ها را افتتاح کند.

وی در ادامه افزود:« در زمینه تحریم‌ هم کار بزرگی این دولت انجام داد؛ البته من نمی‌خواهم یکسری مسائل را بگویم. می‌شد که تحریم‌ تمام شده باشد ولی حالا؛ همفکری، اجماع و همه با هم یک کاری را باید انجام دهیم.

با همه حرف‌ها بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است و در عمل باید توافق کامل شود وقتی کامل شد اجرا کنیم. البته تصمیم خود ما است و درست هم است و تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود بعد اجرا شود و الا اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم مثلا تحریم نفت و بانکی را برداریم و به ترتیب جلو برویم در اول سال و آخر سال قبل هم امکان پذیر بود. ان شاالله مردم شرایط بهتری را در ماه‌ها و سال های آینده تجربه کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم

-       در روزهای آغازین ماه خرداد هستیم که ماه حماسه‌ها در تاریخ کشور ما است. از گذشته دور مخصوصاً از سال 42 به این طرف خردادهای بسیار تاریخ‌ساز در کشور عزیزمان ایران داشتیم. امسال هم امیدواریم خردادی باشد که برای تاریخ و آینده کشورمان ان‌شاءالله مژده‌ها و بشارت‌ها را به همراه خودش به ارمغان آورده باشد.

نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل: عجله‌ای برای توافق ناقص نداریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل: عجله‌ای برای توافق ناقص نداریم

افتتاح امروز ما شصت و نهمین افتتاح پنج‌شنبه‌ها است. در این هفته‌های پایانی شاید بعضی از هفته‌ها ناچار باشیم غیر پنج‌شنبه‌، دوشنبه را هم به آن اضافه کنیم، برای اینکه طرح‌هایی که الان در لیست و برنامه‌ افتتاح است، ان‌شاءالله برسیم و افتتاح کنیم. آنقدر طرح و پروژه آماده شده برای ماه‌ها و سال‌های آینده که دولت بعد هم با تکمیل همین پروژه‌هایی که الان در دست احداث و تکمیل است، آن دولت هم می‌تواند هر پنج‌شنبه و یا هر روزی در هفته، افتتاح‌ها را ادامه دهد.

مسیر رشد و توسعه کشور ما باید ادامه پیدا کند. یک مقطع 8 ساله فرصت در اختیار دولت تدبیر و امید بوده و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری است که به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.

وقتی که بیش از 2700 اثر تاریخی یا شئ تاریخی ما سال‌ها در کشورهای دیگر بود و تلاش کردیم، به دادگاه‌ها رفتیم و توانستیم این اشیاء را به کشور برگردانیم. یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم احقاق حقوق مردم است. یک بخش از احقاق حقوق مردم همین است که آثار تاریخی ما که سال‌ها در کشورهای دیگر بوده، در آمریکا، در اروپا، توانستیم در این مدت 8 سال 2723 شئ تاریخی را از کشورهای مختلف برگردانیم در داخل کشور که بسیار حائز اهمیت است.

در این 8 سال یک تلاش بزرگی شد برای اینکه روستاها تبدیل به جاذبه گردشگری شود. همیشه وقتی می‌گفتیم گردشگری، گردشگری تاریخی، استان‌های مهم مثل تبریز، اصفهان، شیراز و اینها را مدنظر قرار می‌دادیم و وقتی می‌گفتیم گردشگری زیارتی، زیارتگاه، مضاجع بسیار منور ما در مشهد، قم، شیراز، آنها بیشتر مدنظر بود و مراکز گردشگری به تعداد معدودی محدود شده بود، درحالی که سراسر کشور ما می‌تواند جاذبه‌های بسیار خوبی برای گردشگری داشته باشد.

گردشگر داخلی و خارجی فرق نمی‌کند، آنها را جذب کنیم و به داخل کشور بیاوریم. گردشگری هم اقتصاد است. صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار پررونق برای کشور است. یک منبعی است که این منبع تجدیدپذیر است. مثل چاه نفت نیست که 100 سال و 200 سال استفاده کنیم و تمام شود. نه، تخت جمشید 2 هزار خرده‌ای سال بوده، هزارها سال دیگر هم می‌ماند. اصفهان 500، 600 سال، بعضی از آثار اصفهان مربوط به خیلی جلوتر است. آثاری در ایران داریم برای 700 الی 800 سال پیش، مساجدی داریم برای آن تاریخ. اینها منابع ارزشمند و ثروت‌آفرین تجدیدپذیر است. یعنی با یک مرمت، 50 الی 100 سال دیگر می‌ماند. اینها آثاری است که برای ما خلق ثروت و اشتغال می‌کند. مهم‌تر اینکه هویت ایرانی و ایرانیت و اسلامیت ما را به جهان نشان می‌دهد.

نماینده روسیه: تدوین توافق نامه احیای برجام در مرحله پیشرفته است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
نماینده روسیه: تدوین توافق نامه احیای برجام در مرحله پیشرفته است

وقتی شما می‌روید تخت جمشید، نشان داده می‌شود که هویت ایرانی چند هزار سال پیش چگونه بوده است، وقتی اصفهان می‌روید می‌بینید صدها سال پیش هنر ایرانی ضمیمه شده با هنر اسلامی، شما در اصفهان این را مشاهده می‌کنید که چگونه هنر و محاسبات ایرانی با آثار اسلامی در کنار هم قرار گرفته است. پس هویت ما را نشان می‌دهد.

نشان می‌دهد تمدن مردم ما در چند هزار سال پیش، در چند صد سال پیش چگونه بوده است. اما امروز این تنوع‌بخشی به بخش گردشگری بسیار ارزشمند است. یعنی تنها آثار تاریخی و فرهنگی نیست که جاذبه دارد. البته آثار تاریخی و فرهنگی جای خود و ارزش خودش را دارد. می‌توانیم جاهای دیگر را به جاذبه گردشگری تبدیل کنیم. بوم‌گردی‌هایی که درست شده روستاهایی که در این صحنه آمده است.

در دولت یازدهم و دوازدهم برای روستاها خیلی کار کردیم. یک ذره انصاف، یک در میلیون انصاف اگر در کسی باشد و نگاه کند و ببیند تعداد روستاهایی که گازکشی شده، آبرسانی و برق‌رسانی شده، ارتباطات و مدارس و جاده، یکی از آنها مسأله گردشگری و جاذبه‌هایی که بوجود آمده است، اینها را کنار هم بچینیم، روستاهای ما شکل و شمایل دیگری پیدا کرده است. امروز روستای ما برای ماندگاری افراد جاذبه دارد و حتی می‌تواند مهاجرت معکوس بوجود بیاورد.

البته دولت برای اشتغال روستایی هم کار بزرگی انجام داده است. در این چند سال کاری که برای اشتغال روستایی انجام دادیم شاید در دهه‌های پیش بی‌نظیر بوده باشد. یک حرکت برای اشتغال در روستاها بوجود آوردیم. یک بخشی‌اش هم مربوط می‌شود به سرمایه‌گذاری در همین بخش گردشگری و صنایع دستی و البته بخش‌های دیگر هم است.

روستاهای ما امروز احیاء و آباد شدند و جاذبه‌های بسیار خوبی دارند برای اینکه مردم استان خودشان، استان‌های مجاوز و حتی خارج از کشور، گردشگران خارجی را جذب کند و بیاورد.

البته در این 2 سال اخیر، چه تعبیری کنیم، این موضوع ویروس بسیار خطرناکی که روی همه دنیا اثر گذاشت، در مسأله گردشگری 100 میلیون اشتغال را در دنیا این ویروس کرونا تحت تأثیر قرار داده است. یا تعطیل کرده، یا کساد کرده یا صدمه بزرگ به آن زده است. در ایران هم 1.5 میلیون شغل ما را کرونا تحت تأثیر قرار داد. یک بخش بزرگ این آسیب مربوط به گردشگری و حمل و نقل بود. این 2 بخش خیلی در اواخر سال 98 خسارت دیدند.

وزیر گردشگری ونزوئلا: ایران را خانه خود می‌ دانیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
وزیر گردشگری ونزوئلا: ایران را خانه خود می‌ دانیم

عید 99 دیدیم که اصلاً نمی‌شد مردم از این فضا استفاده کنند. عید 1400 یک مقدار وضعیت بهتر بود ولی باز هم شرایط مساعد نبود. اما خیلی امیدوارم عید سال آتی ان‌شاءالله، در سال 1401 اگر بتوانیم واکسیناسیون را با همین سرعت ادامه دهیم و قبل از پایان سال، واکسیناسیون با این برنامه‌ریزی که الان انجام دادیم پایان یابد واگر بتوانیم واکسیناسیون را تکمیل کنیم، آن وقت مردم با یک احتیاط، با یک مقدار مراعات دستورالعمل ها، البته هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم به شرایط قبل برگشتیم، آن وقت ما در پایان امسال آثار این همه سرمایه‌گذاری را در گردشگری ان‌شاءالله خواهیم داد.

آماری که آقای دکتر مونسان گفتند، آمار بسیار شعف‌انگیزی بود. اینکه تخت اقامتی مردم را در بخش‌های مختلف به 2 برابر و بیش از 2 برابر رساندیم. ایشان اعلام کردند که 219 هزار تخت بوده و این تبدیل شده به 465 هزار تخت که کار عظیم و بزرگی در این زمینه انجام گرفته است.

هتل‌هایی که در این مدت ساخته شده است. حدود 461 هتل در این سال‌ها ساخته و افتتاح شده است و 670 هتل در دست ساختمان است. همانطوری که ایشان اشاره کردند، 160 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست احداث است. مردم فکر نکنند کار دولت یازدهم و دوازدهم فقط این هایی است که داریم افتتاح می‌کنیم نه بیش از آنها در دست انجام است.

ما در بخش ایجاد برق و نیروگاه که این روزها مردم بخاطر مشکلات در برق گرفتار شدند، 20 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در این 8 سال افتتاح شده است. 19 هزار و 700 مگاوات ظرفیت تولید برق نیز در دست احداث داریم. یکی از نیروگاه‌هایی که داریم می‌سازیم 1400 مگاوات است. این نیست که بگوییم سرمایه گذاری در این دولت شد و افتتاح شد و تمام شد. نه، افتتاح‌هایی بوده که سرمایه‌گذاری آن در دولت قبل شروع شده بوده و هزاران طرح و پروژه هست که الان سرمایه‌گذاری شده، 20 الی 70 درصد انجام گرفته و بقیه‌اش در دولت بعدی تکمیل و افتتاح می‌شود. اینکه 160 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست کار و ساخت است، نشان می‌دهد که در این زمینه تلاش بزرگی انجام می‌گیرد.

دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
دردسرهای احتمالی قطع برق برای ساخت واکسن ایرانی

آثار این زحمات شما در بخش گردشگری، میراث فرهنگی، حتی صنایع دستی هم تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. وقتی سفر کم می‌شود آن صنایع دستی‌ فروش‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ان‌شاءالله آثار این زحمات را در سال‌های آینده عزیزان ما خواهند دید. از سرمایه‌گذاری در این زمینه پشیمان نخواهند شد. شرایط بهتری را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

همانطور که بارها تأکید کردم، تمام تلاش دولت ما این است که پایان این دولت، پایان تحریم و پایان مشکلات فراوان کرونا باشد. البته کرونا تمام نمی‌شود. اما تمام افرادی که آسیب‌پذیر هستند، یعنی بیش از 14 میلیون نفر ان‌شاءالله تا پایان تیرماه واکسینه می‌شوند. مرگ و میر به طور فزاینده‌ای ان‌شاءالله کاهش پیدا می‌کند. بعد از اینکه 15 میلیون را واکسینه کردیم، مرگ و میر می‌رود روی 60 الی 70 نفر و ان‌شاءالله کمتر هم می‌شود. دیگر این آمارهای چند صد نفری نخواهد بود. بنابراین در کرونا، یک وضعیت مهارشده‌ای را را ان‌شاءالله تا پایان این دولت بوجود می‌آوریم تا مردم مقداری خیالشان راحت‌تر شود.

در زمینه تحریم هم کار بسیار بزرگی در این دولت انجام گرفته است. البته نمی‌خواهم یکسری مسایل را بگویم، می‌شد که تحریم تمام شده باشد. ولی دیگر باید با همفکری و اجماع، همه با هم یک کاری را انجام دهیم. با همه حرف‌ها، بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است. البته باید توافق کامل شود و وقتی کامل شد، اجرا شود.

این البته تصمیم خود ما است و درست هم هست. تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود و بعد اجرا شروع شود. و الا اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم، مثلاً تحریم نفت و بانک را برداریم، بقیه‌اش را به تدریج انجام دهیم، اینها در اول سال یا پایان سال قبل هم امکان‌پذیر بود. ان‌شاءالله امیدواریم شرایط بسیار بهتری را مردم در ماه‌ها و سال‌های آینده تجربه کنند.

دولت در سخت‌ترین شرایط تاریخی، یعنی جنگ اقتصادی و شیوع ویروس بی‌نظیر در یک قرن گذشته مواجه بوده، اما در عین حال مردم یاری کردند و به صحنه آمدند و کمک کردند. با فداکاری و صبوری مردم ان‌شاءالله روزهای سخت را می‌گذرانیم و از آن عبور می‌کنیم و ان‌شاء الله روزهای بهتری در انتظار مردم بسیار خوب و عزیز این سرزمین خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала