هشدار مقام ایرانی درباره پیک پنجم کرونا

© REUTERS / Phil Nobleهشدار مقام ایرانی درباره پیک پنجم کرونا
هشدار مقام ایرانی درباره پیک پنجم کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
اشتراک
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران: با توجه به شرایط فعلی، احتمال ایجاد پیک پنجم کرونا بسیار زیاد است.

به گزارش اسپوتنیک، عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: "با توجه به شرایط فعلی، احتمال ایجاد پیک پنجم کرونا بسیار زیاد است. در این زمینه هم سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نسبت به این موضوع هشدارها را داده و اعلام کرده‌اند که با توجه به‌ احتمال برگزاری تجمعات انتخاباتی در روزها و هفته‌های آینده، خطر اوج‌گرفتن بیماری بسیار بالاست. برخی به واکسیناسیون دل‌بسته‌اند، در حالی‌ که هم‌اکنون واکسیناسیون در کشور ما برای جمعیت بسیار کمی در حال انجام است و تنها شامل گروه‌های کوچکی مثل کادر درمان و بخشی از سالمندان شده است. بنابراین نمی‌توان گفت که جمعیت ایمن شده. زمانی می‌توان گفت ایمنی ایجاد شده که واکسیناسیون به‌ صورت میلیونی و برای 50 تا 60درصد مردم انجام شده باشد و از همه مهم‌تر در مدت زمان کوتاهی این اتفاق افتاده باشد. در آن صورت است که می‌توان گفت اپیدمی کنترل شده؛ هر چند که بعد از واکسیناسیون هم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. بنابراین آن چه تاکنون برای واکسیناسیون انجام شده، پاسخگوی نیاز مردم و پیشگیری‌کننده از وقوع پیک پنجم نیست. مردم باید بیش از اینها مراقب باشند. با توجه به وضعیت پیش‌ روی انتخابات هم باید از هرگونه تجمع و برگزاری مراسم مختلف جلوگیری شود.

همه اینها در شرایطی است که قبلا خبری از ویروس انگلیسی‌، آفریقایی، هندی و برزیلی نبود و حالا بعد از کرونای انگلیسی، خطر شیوع سوش‌های دیگر این ویروس وجود دارد. بنابراین پیک پنجم شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود؛ چراکه دچار جهش‌های بیشتری شده و همچنین کادر درمان خسته و فرسوده شده است. برای پیشگیری از ایجاد شرایط بحرانی، باید تبلیغات انتخاباتی به رسانه‌ها منتقل و در فضای مجازی انجام شود، نباید فریب شرایط فعلی را که منجر به کاهش موارد ابتلا و فوتی شده خورد. ما هنوز به شرایط قبل از تعطیلات عید نرسیده‌ایم و وضعیت شیوع تنها نسبت به دو - سه هفته پیش روند نزولی پیدا کرده و قابل پیش‌بینی نیست. در این شرایط ستاد ملی مقابله با کرونا باید جدی‌تر پای کار بیاید و دستورالعمل‌های سخت‌تری را تدوین کند. ما شاهد اعلام برخی دیدگاه‌های نامناسب در این حوزه هستیم که به بهانه نگرانی‌ از وضعیت کسب‌وکار و تجارت، اظهار نظرها و تصمیم‌گیری‌هایی می‌کنند.

پیش از این دیدیم اعمال این تصمیم‌ها چطور شیوع کرونا را تشدید کرد و با نبستن جاده‌ها در تعطیلات نوروز، پیک چهارم را سبب شدند؛ تصمیم‌هایی که ابتلای خانوادگی را بسیار بالا برد. حالا هم با ادامه روند برگزاری مراسم عروسی، خواستگاری و دورهمی‌های خانوادگی، وضعیت خطرناکی پیش‌ رو داریم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала