شیر میدان حر تهران تخریب شد+عکس

© Photo / M.HASSAN ASLANI / cropped photoمجسمه میدان حر تهران
مجسمه میدان حر تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اشتراک
سخنگوی کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران گفت که شورا به مساله تخریب مجسمه شیر در میدان حر ورود می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، صبح سه‌شنبه (4 خرداد) کسانی که از حوالی میدان حر در مرکز تهران عبور کردند، با صحنه‌ای عجیب مواجه شدند: از شیر بخش جنوبی میدان حر فقط یک تکه بتن کوچک باقی مانده است. در میانه میدان حر، تندیس نبرد گرشاسب با اژدها قرار دارد و در چهار طرف آن چهار شیر سنگی قرار داشت که اوایل انقلاب تخریب شد و شیرهای جدید با فایبرگلاس ساخته شدند.

حالا سازمان زیباسازی می‌گوید در طرح مرمت این شیرها، قسمت فایبرگلاس تخریب شده تا بار دیگر کار مرمت آنها انجام شود. به دلیل استعلام نکردن از میراث فرهنگی، حالا پروژه متوقف شده تا پس از ارائه طرح و تأیید میراث، کار مرمت از سر گرفته شود.

حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران گفت: تندیس «نبرد گرشاسب با اژدها» در میدان حر تهران در سال 1315 در این میدان قرار گرفت و یکی از قدیمی‌ترین نمادهای شهری تهران معاصر است. 

وی با اشاره به تصاویر منتشرشده ازتخریب مجسمه شیر در میدان حر گفت: این شیرها دهه‌هاست که در اطراف میدان حر قرارگرفته و در عکس‌ها و تصاویر مربوط به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب نیز این شیرها در اطراف میدان قرار دارد، از این رو گرچه پیکره نبرد گرشاسب با اژدها به شماره 1443 ثبت شده اما محیط پیرامون آن نیز باید تابع مقررات مربوط به حریم آثار تاریخی باشد.

نظری افزود: از این رو در راستای صیانت از هویت تاریخی شهر این موضوع را بررسی خواهیم کرد. نباید این شیرها تخریب می‌شد و تصمیم به مرمت این میدان نیز باید با حفظ اصل مجسمه‌ها انجام می‌شد. وی تصریح کرد: در صورتی که هرگونه تقصیر و کوتاهی در این زمینه محرز شود با عاملان آن برخورد خواهیم کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала