اتحادیه اروپا: محور نشست امروز در وین، بازگشت احتمالی آمریکا به برجام است

© REUTERS / EU Delegation in Viennaاتحادیه اروپا: محور نشست امروز در وین، بازگشت احتمالی آمریکا به برجام است
اتحادیه اروپا: محور نشست امروز در وین، بازگشت احتمالی آمریکا به برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2021
اشتراک
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بررسی چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران را محور نشست امروز اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در حالی برگزار می‌شود که انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز به عنوان ریاست هیأت ایرانی در نشست مذکور شرکت خواهد کرد.

عراقچی امروز در این باره گفت: در دو هفته گذشته که دور چهارم مذاکرات بود، به نظرم پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است که امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم.

دور جدید رایزنی‌ها در وین به منظور احیای برجام از 17 اردیبهشت ماه از سر گرفته شد و از آن روز این رایزنی‌ها در پایتخت اتریش و در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت خارجه ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است.

نماینده روسیه: روند تهیه پیش نویس توافق احیای برجام در حال انجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2021
نماینده روسیه: روند تهیه پیش نویس توافق احیای برجام در حال انجام است

رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین اظهار داشت: الان در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم جمع بندی کلی داشته باشیم. چند موضوع کلیدی هست که باید حل شود. روی بقیه موارد توافق وجود دارد روی متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته است و الان موقعی است که یک رجوع مجدد به پایتخت‌‌ها انجام و مشورت‌های آخر انجام شود و ان‌شاءالله بعد از آن مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

علی‌رغم آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم‌های ایران با هر عنوانی را لغو کند واشنگتن تنها برای برداشتن برخی تحریم‌ها ابراز آمادگی کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала