ابررایانه جدیدی در ایران به یاد نابغه ریاضی "مریم میرزاخانی" ساخته می شود

© Photo / Stanford University ابررایانه جدیدی در ایران به یاد نابغه ریاضی "مریم میرزاخانی" ساخته می شود
 ابررایانه جدیدی در ایران به یاد نابغه ریاضی مریم میرزاخانی ساخته می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
اشتراک
در ایران ساخت ابررایانه جدیدی با ظرفیت 100 برابر سیمرغ آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، ایران که با ساخت ابر رایانه سیمرغ به جمع باشگاه جهانی این تکنولوژی وارد شده، قصد دارد با ساخت یک ابررایانه جدید که قدرت 100برابری نسبت به سیمرغ دارد، جایگاه خود را در این عرصه راهبردی تقویت و تثبیت کند؛ قرار است این ابررایانه به یاد مریم میرزاخانی نابغه ریاضی، "مریم" نامگذاری شود.

وزیر ارتباطات ایران امروز با حضور در دانشگاه امیرکبیر از ابررایانه "سیمرغ" که با بودجه هزار میلیارد ریالی طراحی و ساخته شده است رونمایی کرد.

بودجه هزار میلیارد ریالی برای ساخت این ابررایانه در ایران با مشارکت بخش‌های مختلف کشور تامین شد. 500 میلیارد ریال توسط وزارت ارتباطات، 200 میلیارد ریال معاونت علمی، ‌130 میلیارد ریال از سوی وزارت علوم و بیش از 200 میلیارد ریال توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر (زیرساخت) برای طراحی و تولید این ابررایانه، تامین شده است.

واکنش گسترده کاربران و افراد برجسته به خبر فوت نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی +عکس،ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2017
واکنش گسترده کاربران و افراد برجسته به خبر فوت نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی +عکس،ویدئو

ظرفیت پردازشی این ابر رایانه در ابعاد نیم پتافلاپس است (واحد اندازه‌گیری سرعت پردازش داده) و با توسعه‌هایی که انجام می‌شود به ظرفیت یک پتافلاپس خواهد رسید. البته یک بتافلاپس پاسخگوی همه نیازهای کشور نیست.

کمتر از 10 کشور صاحب این فناوری هستند و زمانی که به 500 ابر رایانه دنیا نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر مختص کشورهای محدودی از جمله آمریکا و چین است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، اساتید، دانشجویان، سازندگان بازی، فعالان حوزه اینترنت اشیا همگی نیاز به استفاده از ظرفیت‌های ابر رایانه دارند که این نیاز پیش از این در خارج از کشور تامین می‌شد. همین مسئله کار را برای افراد به شدت سخت می‌کرد.  ساخت انیمیشن، بازی و محتواهای این چنین به وجود ابر رایانه نیاز دارد. این ابررایانه گام اول برای آینده جوانان ایرانی است.

استفاده از ظرفیت‌های ابررایانه سیمرغ کافی نیست و واقعیت نشان می‌دهد که هنوز از زیرساخت‌های مورد نیاز جوانان عقب هستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала