گزارش و تحلیل

ربیعی: خنجر افراطی ‌گری در افغانستان امت اسلام را به سوگ نشاند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2021
اشتراک
کاهش سطح تنش و افزایش امید به اعاده ی وحدت امت اولویت سیاست خارجی ایران است .

آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با سود جانگداز ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین، در عرصه ی رفع تحریم ها و در سطح دوستی های منطقه ای و همسایگان برای حل مسائل جعلی و گسترش مناسبات به خوبی به پیش می رود.

کاهش سطح تنش و افزایش امید به اعاده ی وحدت امت اولویت سیاست خارجی ما هست مسائلی نظیر موضوع حقوق فلسطین ها، تلاشی مشترک برای بازسازی منطقه ای را در دستور کار همسایگان قرار خواهیم داد.

متاسفانه در این میان و درست در روزهایی که مولفه های امت مسلمان حل مسئله یمن و بازگشت به مناسبات همسایگی در این جغرافیای مظلوم را در دستور کار خود قرار داده اند، خنجر افراطی گری و خشونت کور از پشت وارد آمد و پیکر امت را مجروح کرد. تروریستها در کابل یک بار دیگر و این بار دردناک تر از همیشه، کودکان و دانش آموزان و جگر پاره های ما را به هنگام بازگشت از مدرسه در خون خود غلتان کردند و ملت های مسلمان را به سوگ نشاندند. آن پیکرهای پاره پاره، دانش اموزان و آن دفترها و کتاب های آغشته به خون بی گناهان، نشان از دشمنی داعش و داعشیان با دانش دارد. دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در این سوگ جانگداز در کنار ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان است».

درخواست  اروپایی ها از آمریكا در خصوص كاهش سرعت خروج نیروها از افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2021
درخواست اروپایی ها از آمریكا در خصوص كاهش سرعت خروج نیروها از افغانستان

وی در ادامه آتش افروزی و جان ستانی ها توسط صهیونیست ها در قلب بیت المقدس را درد آور دانست و بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در برابر این جنایت ها سکوت اختیار کند و امروز بهترین راه برای مسدود کردن راه خشونت و ترور چه در شمایل صهیونیستی و چه در تصویر داعشی آن، تقویت همکاری های منطقه ای با کشورهای مسئولیت پذیر با هدف بازگرداندن صلح و آرامش پایدار به ملت های همسایه و مأیوس کردن تروریست ها از دستیابی به اهدافشان و خشکاندن ریشه های افراطی گری از افغانستان تا یمن و فلسطین است.

این ترورها و خشونت ورزی ها آن هم در چنین روزهای مبارکی، نه تنها ما را ناامید نمی کند بلکه بر همت ما در شتاب دادن به روندهای صلح آمیز، پایان دادن به اختلافات و تعمیق گفتگو با همسایگان و مقابله بی امان با تفرقه افکنی و ظلم صهیونیستی و خشونت و ترور داعشی ها می افزاید. امیدواریم که بزودی با ثمربخشی این تلاش های دسته جمعی، روزهای بهتری را برای همه کشورهای منطقه و همسایه شاهد باشیم».   

آقای دکتر علی ربیعی پیرامون روند انتخابات ریاست جمهوری در ایران اظهار داشت: «از امروز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود. درباره جایگاه انتخابات، توصیف دقیق و حکمیانه مقام معظم رهبری، راهنمایِ عملی دولت جمهوری اسلامی است که فرمودند «هیچ چیز دیگری جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور،‌ نمی‌گیرد».

حدود نیمی از ردصلاحیت‌شدگان انتخابات توسط هیئت اجرایی رد شده‌اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
گزارش و تحلیل
حدود نیمی از ردصلاحیت‌شدگان انتخابات توسط هیئت اجرایی رد شده‌اند

در همین راستا،‌ دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی، به کار خواهد گرفت. آن چه که رهبری به نقش انتخابات در استحکام پایه‌های اقتدار کشور، تعبیر کردند ، هنگامی جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت که منتخب ملت، برخاسته از یک مشارکت وسیع و حداکثری با تکیه بر آرای بالا باشد تا بتواند به حل مسائل و چالش‌های گوناگون داخلی بپردازد و در همان حال، مواجهه پرقدرت بین‌المللی داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری 1400 در امتداد یک فرایند چهل و دو ساله از «تمرین مردم سالاری» برگزار میشود. این به آن معنا است که در این فرایند طولانی، هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌‌تر ، رقابتی‌تر  و در یک کلام کامل‌تر و در به به تکامل تر از پیش برگزار شود. یعنی همه گرایش‌های سیاسی، همه اقشار گوناگون ملت و همه سلایق بتوانند نماینده خود را در سطح نامزدهای انتخاباتی داشته باشند . سطح فراگیری و شمول این حماسه بزرگ اراده ملی، باید متناسب با سطحِ چالش‌های گوناگون داخلی و سطح تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی ارتقا ‌یابد.

اکنون که در راه مقابله با چالش تحریم و کرونا، روزهای سخت را سپری کرده ایم و زمان بهره مندی از فرصت های آن، همه ما باید تلاش کنیم که با انتخاباتی پرشور، دولتی با رای حداکثری را انتخاب کنیم که با پشتوانه مردمی هدایت اداره کشور را در شرایط دشوار بدست بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала