راز عقب نشینی واشنگتن مقابل ایران و خروج از افغانستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / راز عقب نشینی واشنگتن مقابل ایران و خروج از افغانستان
راز عقب نشینی واشنگتن مقابل ایران و خروج از افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2021
اشتراک
یک تحلیلگر مسایل منطقه‌ ای به مهم‌ ترین عامل پشت پرده امتیازدهی‌ های اخیر آمریکا به ایران و خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل منطقه ای، در مقاله‌ ای به بررسی اقدام آمریکا برای خروج نظامیان خود از افغانستان پرداخته و می‌ نویسد که آمریکا از امروز خروج رسمی حدود ۳۵۰۰ نفر از نیروهای خود را بعد از اینکه ۲۵۰۰ نفر از این نیروها در افغانستان کشته شده و ۲۴ هزار نفر زخمی شدند، آغاز کرد.

بدون تسلیحات امریکا، عربستان اشتیاق بیشتری برای گفتگو با ایران داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2021
بدون تسلیحات امریکا، عربستان اشتیاق بیشتری برای گفتگو با ایران داشت

وی افزود: این در حالی بود که آمریکا دو تریلیون دلار در این جنگ هزینه کرده بود. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نه تنها اعتراف به شکست و پایان دادن به طولانی‌ ترین جنگ در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود، بلکه به معنای اعلام آمادگی برای ورود به جنگ های جدید در شرق آسیا و شمال اروپا نیز هست.

عطوان در ادامه این مقاله به برخی ابعاد تحول نظامی و استراتژیک روسیه و چین که باعث تغییر در موازنه‌ های قدرت و قواعد درگیری‌ ها در عرصه رقابت بر سر زعامت و سردمداری جهان شده، اشاره و آنها را در موارد زیر بر می‌ شمارد: اول اینکه چین برای اولین‌بار از جنگنده‌ های جی ۲۰ خود رونمایی کرده که مجهز به سیستم جنگ الکترونیکی بسیار قوی بوده و قدرت فرماندهی و کنترل ناوگانی از هواپیماهای بدون سرنشین را دارد.

بنابر اعلام مجله "Ordnance Industry Science Technology" عملکرد این جنگنده به نحوی است که سیستم‌ های دفاع هوایی دشمن را از بین می‌ برد.

دوم: چین همچنین کشتی‌ ها و ناوهای هواپیمابر آبی و خاکی خود را به دریای چین اعزام کرده، ناوهایی که ۴۰ هزار تن وزن دارند و در حد و اندازه‌ های ناوهای هواپیمابر اروپایی نظیر شارل دوگل فرانسه هستند و می‌ توانند ۲۰ جنگنده و ۲۰ بالگرد و ده‌ها تانک و خودروهای زرهی و سامانه‌ های دفاع موشکی ضد هوایی پیشرفته را در خود حمل کنند.

سوم: روسیه نیز اخیرا از سلاح های جدید خود در عرصه‌ های زمینی، دریایی و هوایی رونمایی کرده که به زودی به مرحله بهره‌ برداری خواهد رسید. از جمله این تسلیحات زیردریایی های هسته‌ای و موشک‌ های بالستیک بسیار پیشرفته است که برد آن به ۱۸ هزار مایل می‌ رسد. یکی از این موشک‌ ها موشک اس ۲۸ یا «سارمات» است که غیر قابل رهگیری است و سرعت آن ۱۵ هزار مایل در ساعت است. این موشک هسته‌ ای «روز قیامت» لقب گرفته و قابلیت حمل ۱۶ کلاهک جنگی سنتی یا هسته ای را دارد. روزنامه انگلیسی «سان» در این زمینه می نویسد که خطر واقعی این موشک در توانمندی آن برای عبور از هر نوع سامانه دفاعی در جهان از جمله سامانه‌ های آمریکایی است. قدرت تخریب این موشک نیز باعث تخریب منطقه‌ ای در وسعت تگزاس می‌ شود که دومین ایالت بزرگ آمریکا از نظر مساحت به شمار می رود.

چهارم: دست برتر رسمی چین نسبت به آمریکا در مورد بالا بودن تعداد ناوشکن‌ های این کشور به میزان صد فروند و برتری هواپیماهای «سو ۳۴» روسیه نسبت به اف ۳۵ یا شبح آمریکایی در شرایطی رقم خورده که بمب‌ افکن های غول پیکر «تو ۱۶۰ » روسیه نیز بنا بر اعلام تحلیلگران مسائل نظامی در غرب نسبت به «بی ۵۲ » همتای آمریکایی این غول‌ های هوایی برتری دارند. علاوه بر اینکه سامانه دفاع موشکی اس ۵۰۰ روسیه نیز سامانه بسیار پیشرفته است.

عطوان در ادامه این مقاله خود اینگونه نتیجه‌ گیری می‌ کند که برتری نظامی آمریکا در برابر ائتلاف روسیه و چین که قدرت روز افزونی داشته و یک قدرت هسته‌ ای نظیر کره شمالی نیز به آن اضافه شده و احتمالا ایران نیز به آنها خواهد پیوست، در حال افول است. شاید این نکته راز عقب‌ نشینی های گسترده آمریکا در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ ای و احتمال بازگشت این کشور به احیای توافق برجام و عقب نشینی یک‌ جانبه از افغانستان باشد، آن هم در شرایطی که واشنگتن با فشار روز افزونی در جهت اخراج نیروهای این کشور از عراق مواجه است.

این تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در پایان تاکید می‌ کند: ما با ژنرال اوستن موافق هستیم که جنگ‌ های آینده متفاوت خواهد بود و شباهتی به جنگ‌ های کلاسیک نخواهد داشت، مهمترین وجه اختلاف این جنگ‌ ها نیز این است که آمریکا دیگر دست برتر نظامی و اقتصادی را نظیر سده گذشته نخواهد داشت. نیروهای ناتو نیز که به رهبری آمریکا و برای ترساندن رقبای این کشورها تشکیل شده، در آستانه فروپاشی و شکست قرار دارد. همین موضوع اندکی خوش‌ بینی به ما می‌ دهد که طی سالهای گذشته از ظلم و استبداد آمریکا همواره در رنج بوده‌ ایم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала