امروز اعضای کمیسیون مشترک برجام نتایج بینابینی نشست های وین را جمع بندی می کنند

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2021
اشتراک
میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین اعلام کرد اعضای کمیسیون مشترک برجام امروز شنبه نتایج بینابینی مذاکرات در وین را جمع بندی می کنند.

اسپوتنیک یادآور می  شود که دور سوم مذاکرات در مورد احیای کامل توافق هسته ای برجام با ایران سه شنبه گذشته آغاز شد.

پوتین: امیدواریم برجام بصورت کامل احیا شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2021
پوتین: امیدواریم برجام بصورت کامل احیا شود

اولیانوف در توییتر خود نوشت: "امروز اعضای کمیسیون مشترک برجام  نتایج بینابینی حاصله در مذاکرات وین در مورد احیای کامل این توافق هسته ای را جمع بندی می کنند."

میخائیل اولیانوف روز پنجشنبه اعلام کرده بود واشنگتن تأکید می کند که آماده لغو کلیه تحریم های ناسازگار با توافق هسته ای برجام علیه ایران است.

ایران در سال 2019 - دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از برجام - کاهش تدریجی تعهدات خود در چارچوب این توافق نامه از جمله کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، استفاده از سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد. در اواخر سال 2020  قانونی در ایران اجرایی شد که دولت این کشور را موظف می کند در صورت جلوگیری غرب از فروش آزادانه نفت و انجام عملیات مالی از سوی تهران به تولید اورانیوم غنی شده تا سطح 20 درصد، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتری که فراتر از مفاد برجام است، بپردازد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا دولت جو بایدن رئیس جمهور فعلی امریکا اعلام می کند امده است طبق شرایطی به برجام بازگردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала