گزارش و تحلیل

خطیب زاده: نقش عراق و قطر را در تحولات ایران و عربستان ارج مینهیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2021
اشتراک
قطر و عراق در روند مذاکرات و حل و فصل اختلافات به ایران و عربستان کمک می کنند.

پیشتر فایننشال تایمز از آغاز روند مذاکرات میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خبر داد موضوعی که مقامات ایرانی نه آن را تایید و نه آن را تکذیب کردند و مقامات عربستان سعودی نیز به آن واکنش رسمی نشان ندادند اما در نهایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق آنرا تایید کرد، برخی از تحلیلگران نیز اکنون بر این باورند سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر محمدجواد ظریف به قطر و عراق در راستای مذاکرات با عربستان است و این دو کشور در روند مذاکرات و حل و فصل اختلافات به ایران و عربستان کمک می کنند.

برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2021
برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان

آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «سفر آقای دکتر ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام می شود روابط بسیار برادرانه و خوبی با هر دو کشور داریم البته کشورهای دیگری نیز در ادامه در دستور کار خواهند بود چه در قطر و چه در عراق موضوعات دوجانبه، موضوعات جهان اسلام و همکاری ها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در اولویت‌ های گفتگو است این سفرها هیچ ارتباطی به طرف‌ های ثالث ندارد البته که ما نقش مثبت این دو کشور در این تحولات را ارج می نهیم».

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع و مقام آگاه در خاورمیانه گزارش کرد که دور دوم مذاکرات ایران و عربستان "تا چند روز آینده" برگزار خواهد شد. به گفته این منابع، این مذاکرات تا پایان ماه جاری میلادی (آوریل) برپا می‌شود اما تاریخ دقیق آن هنوز روشن نشده است.

رویترز اعلام کرد که هدف از این مذاکرات کاهش تنش‌‌های بین دو کشور و ثبات بخشیدن به منطقه است و دور اول مذاکرات را بسیار سازنده توصیف کرده و محور آن را پیرامون برجام و بحران یمن دانسته.

آقای دکتر سعید خطیب زاده احتمال قریب الوقوع بودن مذاکراتی مستقیم و رسمی میان ایران و عربستان سعودی را این گونه توصیف کرد: «سفر آقای دکتر ظریف به عراق و قطر مرتبط با مذاکرات و صحبتهای ایران و عربستان نیست، اما ما همواره طی چند سال گذشته آمادگی خود را برای حل و فصل مسائل فیمابین با پادشاهی سعودی اعلام کردیم و همواره از این گفتگوها استقبال کردیم، هرگاه پادشاهی سعودی تصمیم گرفت این گفتگوها را در سطوح مختلف داشته باشد ما استقبال کردیم و باز هم استقبال خواهیم کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала