رسانه‌ها: ایران و عربستان برای برقراری روابط گفتگو می‌کنند

© Photo / IRNAرسانه‌ها: ایران و عربستان برای برقراری روابط گفتگو می‌کنند
رسانه‌ها: ایران و عربستان برای برقراری روابط گفتگو می‌کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
اشتراک
به گزارش رسانه‌ها، ایران و عربستان سعودی به طور مستقیم برای برقراری روابط وارد گفتگو شدند.

به گزارش اسپوتنیک، فایننشال تایمز به نقل از منابع خود می نویسد، مقامات عالی رتبه عربستان و ایران در حال مذاکره مستقیم با هدف برقراری روابط دیپلماتیک قطع شده از پنج سال پیش هستند.

به گفته این نشریه، این گفتگوها که در روز 9 آوریل در بغداد و با وساطت مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق انجام شد، اولین گفتگوی سیاسی مهم بین دو کشور از سال 2016 است.

به گفته منابع، این گفتگوها موضوع حملات جنبش انصارالله (حوثی ها) به خاک عربستان را شامل می‌شد و مثبت بود. بر اساس این گزارش، ریاست هیات سعودی در مذاکرات بیستم فروردین ماه را خالد بن علی الحمیدان مدیرکل اداره اطلاعات عمومی برعهده داشت و دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران هم برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

فایننشال تایمز خاطرنشان می‌کند که این مذاکرات در زمینه تلاش های جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای بازگرداندن توافق هسته ای و کاهش تنش در منطقه صورت گرفت. عامل دیگری که بر روی نشستن ایران و عربستان بر سر میز مذاکره تأثیرگذار بود، تمایل عربستان برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن و همچنین جلب رضایت دولت بایدن است که قول داده در روابط با پادشاهی عربستان تجدید نظر کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала