گزارش و تحلیل

آرژانتین: بعد از اولین دوز Sputnik V ، 94٪ از واکسینه شده ها آنتی بادی تولید کردند

© Fotolia / Alex_blackآرژانتین
آرژانتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
اشتراک
میزان افرادی که کاملاً در برابر ویروس کرونا محافظت شده اند پس از تزریق دوز دوم Sputnik V به 100٪ افزایش می یابد.

میزان افرادی که کاملاً در برابر ویروس کرونا محافظت شده اند پس از تزریق دوز دوم Sputnik V به 100٪ افزایش می یابد.

اسپوتنیک می پرسد: چه اتفاقی برای کسانی که پس از مبتلا شدن به کرونا واکسینه شده اند اتفاق افتاده می افتد؟ رسانه کلارین آرژانتین چنین جواب داده است: مطالعه واکسن Sputnik V که توسط تیم Instituto Leloir ، آرژانتین انجام شد، سطح بالای اثر بخشی داروی روسیه در برابر ویروس کرونا را نشان داد.

این مطالعه توسط  خانم  آندره ا  گامارنیک، رئیس آزمایشگاه ویروس شناسی مولكولی بنیاد موسسه للویر و محقق ارشد شورای ملی تحقیقات علمی و فنی (CONICET) انجام شد. این مطالعه نشان داد که 94٪ از کسانی که قبلاً کووید -19 (گروه 1) نداشته اند، در روز بیست و یکم پس از تزریق اولین دوز Sputnik V، آنتی بادی خاصی ایجاد کرده اند. این در حال حاضر هم یک موفقیت است. اما موفقیت اصلی - در روز بیست و یکم پس از امپول زدن دوز دوم دارو، آنتی بادی ها در 100 درصد از نمایندگان این گروه تشکیل شد.

انتشار ویروس جهش یافته از آزمایشگاه واکسن‌ سازی در انگلیس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2020
انتشار ویروس جهش یافته از آزمایشگاه واکسن‌ سازی در انگلیس

در گروه کسانی که قبلا بیمار نبوده اند، 96٪ از افراد زیر 60 سال آنتی بادی واکنش پذیر داشته اند، در حالی که در افراد بالای 60 سال ، واکنش 89٪ بوده است. خورخه گفنر کارمند بانک Biobank بیماری های عفونی، که روی این مطالعه کار می کرد، تأیید کرد: «اما به طور کلی، پاسخ افراد بالای 60 سال و زیر این سن مشابه است».

به گفته متخصص بیماری های عفونی خورخه لوالیه، واکسن کاملاً موثر است و پس از تزریق اولین دوز، سطح حفاظتی قابل قبولی را تشکیل می دهد.

در این مطالعه 288 کارمند بهداشتی از کلینیک های استان بوینس آیرس شرکت کردند. نویسندگان توضیح دادند: "تا به امروز 1200 نمونه پردازش شده و بیش از 10 هزار مورد نتیجه گیری شده است." طبق پروتکل مطالعه ، سه بار نمونه های پلاسما از افراد گرفته شد. بار اول قبل از واکسیناسیون، بار دوم 21 روز پس از تزریق دوز اول و بار سوم 21 روز پس از دوز دوم است." در این گزارش آمده است: "پاسخ ایمنی 21 روز پس از دوز دوم، افزایش قابل توجهی در تعداد آنتی بادی ها را در تمام داوطلبان گروه 1 نشان داد".

در این مطالعه همچنین  61  داوطلب شرکت کرد که از ویروس کرونا بهبود یافتند. آنها گروه 2 را تشکیل دادند. برای واکسن های Moderna و Pfizer، مطالعات در مورد این موضوع قبلاً در ایالات متحده منتشر شده است، اما هنوز چنین مطالعه ای برای Sputnik V انجام نشده است.

گفنر می گوید: "یافته اصلی این است که بدون در نظر گرفتن زمان وقوع، یک ماه یا شش ماه قبل از واکسیناسیون Sputnik V ، پس از اولین دوز واکسن، مقدار بیشتری آنتی بادی نسبت به داوطلبان گروه 1 تولید می شود که هر دو دوز دارو را دریافت کردند.

آنتی بادی های کرونا در حداقل 20 درصد از بیماران بهبود یافته ایجاد نمی شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2021
آنتی بادی های کرونا در حداقل 20 درصد از بیماران بهبود یافته ایجاد نمی شود

گزارش مطالعه ای که این پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که میانگین شمارش آنتی بادی در داوطلبان گروه 2، 4.6 برابر بیشتر از داوطلبان گروه 1 است. این امر نشان می دهد که "عفونت قبلی حافظه ایمونولوژیکی ایجاد می کند و پس از تزریق دوز اول سلول های این حافظه فعال می شوند  و امکان تشکیل سطح بالاتری از آنتی بادی ها را در کسانی که بیمار بوده اند نسبت به کسانی که قبلا بیمار نبوده اند، فراهم می کند".

 خورخه لوالیه خاطرنشان می کند که "در برخی از کارهای پژوهشی ، گفته می شود کسانی که قبلا ویروس کرونا داشته اند ممکن است فقط به یک دوز دارو نیاز داشته باشند. استراتژی سیستم بهداشتی این است که یک واکسن دو دوزه به واکسن یک دوزه تبدیل شود " اما به گفته وی، "متخصصان بیماری های عفونی این ایده را دوست ندارند." خورخه گفنر همچنین معتقد است كه پزشكان نمی توانند به افرادی که پیشتر مریض بودند بجای دو بار واکسن، یک دوز واكسن را تجویز كنند.

در این مطالعه چنین نتیجه گیری مثبتی در مطالعه انجام شده است: "واکسن Sputnik V در روز 21 بعد از دوز دوم،  در 100٪ افراد،  پروتئین  اسپایک SARS-CoV-2 پاسخ هومورال ایجاد می کند." پاسخ هومورال چیست؟ این مقدار آنتی بادی است که پس از واکسیناسیون یا عفونت تشکیل می شود.

تحویل پلاسما

از طرف دیگر، این مطالعه نشان می دهد که "از اطلاعات جمع آوری شده می توان برای افزایش اثربخشی کمپین های اهدای پلاسما استفاده کرد." زیرا "کسانی که با هر دو دوز واکسینه شده اند یا فقط دوز اول گرفته بودند (در مورد بیمارانی که قبلاً بیمار شده اند) واجد شرایط هستند و می توانند اهدا کننده شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала