کمالوندی: تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-۹ آغاز شد

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
از 133 مورد پیشرفت هسته‌ای ایران، از این تعداد ۴۰ مورد به تجهیزات و قطعات مربوط به حوزه غنی سازی و انواع ماشین های سانتریفیوژ مربوط است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد از بین ۱۳۳ مورد پیشرفت هسته ای که قرار است در سالروز دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای در روز ۲۰ فروردین رونمایی شود، ۴۰ مورد در حوزه غنی سازی است.

وی در ادامه افزود: «همچنین ۱۲ پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله کوانتوم، لیزر، پزشکی هسته‌ای، غنی‌سازی توسط رییس‌جمهور از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح می ‌شود.

دستاوردها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این ۱۳۳ مورد از بین ۲۵۵ مورد ممیزی و برای ارایه در نمایشگاه آماده شده است که از این تعداد ۴۰ موردش به تجهیزات و قطعات مربوط به حوزه غنی سازی و انواع ماشین های سانتریفیوژ مربوط است.

آژانس: ایران غنی سازی اورانیوم در آبشار چهارم سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
آژانس: ایران غنی سازی اورانیوم در آبشار چهارم سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرد

یکی از پیشرفت های انجام شده در حوزه غنی سازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-۹ است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهمترین سانتریفیوژهای کاملا بومی ایران است که با روش های جدید استاندارد ساخته و فعالیت می کند».

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده (بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
در عین حال، توافق هسته ای فقط شامل استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪ می شد. در تاسیسات هسته ای در فردو و نطنز، در حال حاضر 492 دستگاه IR-2M نصب شده است که از قبل گازرسانی شده و 492 سانتریفیوژ دیگر از این نسل در حال نصب است. دو آبشار کامل سانتریفیوژ IR-4 نصب شده و زیرساخت ها برای دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو در حال نهایی شدن است.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала