آیا امکان حذف خدمت سربازی در ایران وجود دارد؟

© vosizneiasارتش ایران
ارتش ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
شکارچی: ما اصلا در قانون سربازی واژه«اجباری» نداریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح روز 6 آوریل (سه شنبه) اظهار داشت که ما از صد در صد سرباز مورد نیاز ۶۰ درصد سرباز داریم و ۴۰ درصد کسری سرباز داریم لذا امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: «ما اصلا در قانون سربازی واژه «اجباری» نداریم. در قانون موضوع خدمت موظفی بیان شده است. ما تنها نیروهای مسلح مردم پایه را داریم. نیروهای مسلح در بلایای طبیعی تا شرارت‌های مرزی و نا امنی‌های پیرامونی حضور دارند.

ناو گروه نیروی دریایی ارتش پاکستان وارد بندرعباس شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2021
ناو گروه نیروی دریایی ارتش پاکستان وارد بندرعباس شد

اگر ما بگوییم بخشی از افراد اختیاری به سربازی بیایند و هرکس می‌خواهد نیاید، آنوقت بار مسائل تامین امنیت کشور را روی دوش تعداد کمی از افراد انداخته‌ایم. این موضوع بودجه بسیار کلانی می خواهد و ما در صورت اجرای آن به بیش از دو برابر نیروهای پایور نیروهای مسلح نیاز داریم. همین الان حقوق مصوبی که برای سربازان در قانون در نظر گرفته شده به دلیل عدم تامین اعتبار پرداخت نمی شود. البته در این دوسال 35 درصد افزایش حقوق برای سربازان داشته‌ایم.

ما به عنوان ستادکل مجری پرداخت حقوق هستیم نه تامین کننده آن. اگر از همین فردا صبح این منابع را تامین کنند از همین فروردین حقوق سربازان کامل پرداخت می‌شود. البته برای سربازان متاهل تحت پوشش کمیته امداد افزایش 100 درصدی حقوق اعمال شده است.

یک بحث هم بی عدالتی است. ما می گوییم کسی که کارت پایان خدمت دارد باید در استخدام و سایر خدمات اجتماعی ارجحیت داشته باشد. ما در طول 26 سال 14.5 درصد سرباز غایب داریم و نباید به تعبیرهای شعاری در این باره توجه کرد. اگر کسی ضد انقلاب می شود به خاطر تبعیض است ولی نیروهای مسلح به تمام وظایف خود عمل می‌کند.

الان 48 درصد سربازان نیروهای مسلح تحصیلات عالیه دارند و ما باید در مشاغل سربازی بازنگری کنیم. امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد. الان تعداد زیادی نیروی پیمانی در نیروهای مسلح وجود دارد که پس از انفصال از خدمت با چشم گریان می‌روند.

نیروهای مسلح به شرط حذف شعار «حذف سربازی» آمادگی تغییر در نحوه اجرای سربازی را دارند. ما 37 هزار سرباز امریه داریم که در سازمان‌های مختلف درحال خدمت سربازی هستند که از این تعداد 50 درصد آنها کار حفاظت از اماکن حساس را به عهده دارند و 50 درصد هم در حوزه تخصصی خودشان کار می‌کنند. موضوع بعدی، جوانی نیروهای مسلح است. نمی‌شود همه افراد در نیروهای مسلح به شکل استمرار خدمت حضور داشته باشند زیرا بالا رفتن میانگین سنی نیروهای مسلح تاثیر منفی در امنیت کشور دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала