گزارش و تحلیل

چرا ایران با پیشنهاد 15 میلیارد دلاری آمریکا مخالف است؟

© AFP 2023 / Carlos Barriaچرا ایران با پیشنهاد 15 میلیارد دلاری آمریکا مخالف است؟
چرا ایران با پیشنهاد 15 میلیارد دلاری آمریکا مخالف است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
اشتراک
اخیرا برخی رسانه ها اخباری را منتشر کرده اند مبنی بر اینکه دولت آمریکا به ایران پیشنهاد داده تا اجازه دهد 15 میلیارد دلار از دارایی هایش در اروپا را در قبال توقف غنی سازی 20 درصدی یورانیوم در ایران آزاد گردد.

جناب آقای روحانی هم روز گذشته ضمن تایید ضمنی دریافت این پیشنهاد به صورت ضمنی آن را نیز رد کرد.

برخی این روزها سوال می کنند که چرا ایران چنین پیشنهاد سخاوتمندانه ای را رد می کند؟

مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2021
ارائه لیست دارایی و اموال دولت در خارج از کشور به مجلس

اولا باید گفت عبارت سخاوت درباره این پیشنهاد کاملا اشتباه است.

این پولها پولهای خود ایران است که چند سال به صورت غیر قانونی بلوکه شده و آمریکایی ها بنا نیست به ایرانی ها صدقه بدهند و یا سخاوتی به خرج دهند، فقط می خواهند از بخشی از کارهای غیر قانونی خود چشم پوشی کنند و از جیب ایرانی ها خرج کنند.

دلیل این هم که می گوییم غیر قانونی این است که پس از امضای توافق هسته ای و صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت دیگر تحریم های سازمان ملل از نظر قانونی از بالاسر مردم ایران برداشته شد و هر گونه توقیف دارایی های ایران در هر جای جهان از جمله حتی در خود آمریکا هم متناقض با قوانین بین المللی و تروریسم اقتصادی به حساب می آید.

بر اساس توافق همه کشورهای جهان که عضو سازمان ملل هستند که آمریکا هم این توافق را حدود هفتاد سال پیش امضا کرده، هیچ کشوری حق ندارد قوانین داخلی خود را بر جامعه جهانی تسری بخشد و تنها مرجع قانونی بین المللی فقط و فقط سازمان ملل می باشد.

رفتارهای مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا حتی با تعهدات بین المللی خود ایالات متحده هم در تضاد است و اگر اینها خود را جدا از جامعه جهانی می دانند شاید بهتر باشد کلا از سازمان ملل هم خارج شوند.

به هر صورت امروزه و پس از تحمل سالها فشار حد اکثری ایرانی ها توانسته اند با شرایط تحریمی حد اکثری آمریکا کنار بیایند و عملا آمریکایی ها به شکست خود در این باره چندین بار اعتراف کرده اند.

ایرانی ها این همه فشارها را تحمل نکرده اند تا دولت جدید آمریکا بیاید و به صورت قطره چکانی بخواهد مالی که مربوط به خود مردم ایران است را اجازه دهد به دستشان برسد.

علیرغم همه تحریم هایی که ترامپ بر علیه ملت ایران وضع کرد طی همین چند سال اخیر ایران نه فقط سر خم نکرد بلکه امروزه طبق برخی برآوردها چیزی ما بین 120 تا 180 میلیارد دلار دارایی های مسدود شده در جای جای جهان دارد و به جای اینکه ایران به کشورهای دیگر بدهکار باشد این ایران است که از کشورهای دیگر طلبکار می باشد.

شرایط خدادادی ایران به گونه ای است که علیرغم همه تحریم های کذایی که آمریکایی ها بر علیه ایران وضع کرده اند امروزه ایران هنوز صادرکننده کالا و خدمات به کشورهای همجوار است و همین عراق وافغانستان که بیست سال است تحت اشغال آمریکا می باشند اگر ایران به آنها برق و گاز و سوخت ندهد سربازان آمریکایی باید ماشن های خود را کنار بگذارند و در خاموشی به سر ببرند و غذایشان را خام بخورند.

همین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که برخی از آنها برای ایران شاخ و شانه هم می کشند اگر ایران به آنها آب صادر نکند تشنه می مانند، بماند کالای دیگر.

جزییات آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2021
جزییات آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی

برخی شاید ندانند اما اگر ایران صادرات خاک و سنگ و سیمان به امارات را متوقف کند حتی یک ساختمان هم در امارات ساخته نمی شود.

البته به این نکته که اشاره کردم دوست دارم نظر خود که نظر بسیاری از مردم ایران هم هست تاکید کنم که صادرات آب و خاک کشور در همه جای جهان کاری نکوهیده است و در برخی کشورها حتی مجازات اعدام هم برای آن در نظر گرفته شده، شاید برخی اخیرا هم شنیده اند که در هند یک شهروند انگلیسی به پنج سال زندان به دلیل اینکه می خواست یک جعبه کوچک خاک هند را با خود از این کشور خارج کند محکوم شده.

ولی متاسفانه بسیاری خاک و سنگ و آب ایران را به آنطرف آب قاچاق می کنند و چون مجازات های سنگین برایشان در نظر گرفته نشده به کار خود ادامه می دهند.

به هر حال فعلا به موضوع خودمان برگردیم.

اولا که با توجه به قانون مجلس که برای دولت لازم الاجرا است دست دولت ایران کاملا در زمینه چانه زنی در این باره کاملا بسته است.

دوما در شرایطی که ما به انتخابات در ایران نزدیک می شویم هیچ جناح سیاسی از جمله جناح های حامی دولت حاضر نخواهند بود خود را وارد این سیاسی بازی های آمریکا کنند، خواسته ایرانی ها کاملا واضح است تحریم ها طبق مصوبه 2231 شورای امنیت باید کاملا برداشته شود و ایران هم طبق همین مصوبه همه تعهدات خود در برجام را اجرا خواهد کرد، پول های بلوکه شده ایران سر جایش است و دیر یا زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

دولت آمریکا هم باید دست از سیاسی کاری و وقت کشی بردارد، اگر واقعا می خواهند برجام اجرا شود باید آنها هم طبق تعهدات خود عمل کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала