واکنش ایرانیان به موج چهارم و مهیب کرونای جهش یافته

© Photo / Soheil Gargari واکنش ایرانیان به موج چهارم و مهیب کرونای جهش یافته
واکنش ایرانیان به موج چهارم و مهیب کرونای جهش یافته

 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
اشتراک
بنابر اعلام وزارت بهداشت ایران، موج چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکز ایران قطعی است و در حال پیشروی به سمت شرق کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، با شروع فصل بهار و سال نو در ایران، جنب و جوش مردم در معابر و اماکن عمومی، دید و بازدیدهای عید، مراسم عروسی یا عزا، تجمع در رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و رستوران هتل‌ها افزایش پیدا کرده است، با جدی نگرفتن فاصله اجتماعی لازم و دستورالعمل های بهداشتی مشخص شده برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ بار دیگر آمار مبتلایان و جان باختگان در ایران رو به افزایش است.

مینو محرز عضو کمینه علمی ستاد ملی مبارزه ایران نیز تلویحا از عدم کارایی واکسن کرونا در مقابل موج جدید گفت و افزود: ما در تمام مدت عید مریض داشتیم که مربوط به تجمعات بازار و دورهمی چهارشنبه سوری بود، در حال حاضر هم تازه مسافران نوروز برگشته اند و به صورت خانوادگی به بیمارستان منتقل می‌شوند. هنوز خیلی زود است که بخواهیم بگوییم واکسن می‌تواند از پیک جدید جلوگیری کند. با این تعداد سفرهای نوروزی، ما تعداد مریض بیشتری خواهیم داشت.

در فضای مجازی نیز کاربران از شهروندان خواسته اند تا به مسافرت مخصوصا به نوار شمالی ایران نروند تا میزان مبتلایان افزایش نیابد.

​کرونای انگلیسی در شهرهای مختلف ایران در حال رشد سریع است، مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۶۰ تا ۱۰۰ درصد موارد کرونا شناسایی شده از نوع انگلیسی است.

​با شروع موج چهارم کرونا و افزایش آمار مبتلایان به گونه جهش یافته "انگلیسی" بسیاری از شهروندان، از مقامات دولت ایران خواسته اند تا زمان برگزاری آزمون دوره دکتری را به عقب بیاندازند. هشتگ #تعویق_آزمون_دکتری1400_وزارت_علوم در فضای مجازی در این بین بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

​شهروند دیگری از رئیس مجلس ایران خواسته تا با برگزاری آزمون مخالفت کنند و نوشته: با موج چهارم کرونا و کرونای انگلیسی شهرها قرمز شدند. اسفند با برگزاری آزمون دکتری تبدیل به قتلگاه خواهد شد.

کاربران همچنین به لغو نشدن پروازهای ترکیه نیز شکایت کردند، که با وجود حاد و تشدید شدن کرونا در اقصی نقاط کشور ترکیه، همچنان بازار تبلیغات و فروش بلیت و تورهای مختلف به ترکیه داغ است و همین گردشگران می‌ توانند ناقلان خاموش کرونای انگلیسی و زمینه ساز بحران تازه در کشور باشند.

​هم ‌اکنون در مجموع در ایران، ۲۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۶ شهرستان نارنجی، ۲۷۷ شهرستان زرد و ۹۰ شهرستان آبی هستند. این در حالی است که قبل از تعطیلات نوروزی ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ نارنجی، ۲۹۵ زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی بودند.

همچنین در روزهای اخیر، همزمان با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ایران، مقامات درمانی این کشور از خیز دوباره کرونا به دلیل شیوع ویروس جهش‌ یافته در کشور هشدار می‌ دهند. ویروسی که نسبت به کرونای معمولی علائم سخت تر و مقاومت بیشتر در برابر داروها و واکسن ها دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала