افشای سفر تفریحی نخست وزیر سابق انگلیس به همراه ولیعهد عربستان

© Sputnik / SPUTNIKافشای سفر تفریحی نخست وزیر سابق انگلیس به همراه ولیعهد عربستان
افشای سفر تفریحی نخست وزیر سابق انگلیس به همراه  ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
اشتراک
یک سال پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی و به رغم افزایش اعتراض‌ها علیه ریاض، دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی به سفر تفریحی رفته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم،  دیوید کامرون سال ۲۰۲۰ و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا با ولیعهد عربستان در صحراهای عربستان چادر زده و خوش‌گذرانی کرده‌اند. در این سفر «لکس گرینسل» فعال اقتصادی استرالیایی و بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری «گرینسل» هم با آنها همراه بوده است.

مصطفی الکاظمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2021
آغاز سفر نخست وزیر عراق به عربستان

به گزارش این نشریه انگلیسی «لکس گرینسل» آن زمان در تلاش بوده تا قاپ بن سلمان را برای عقد قراردادهای تجاری بدزدد. خرداد سال گذشته یک مقام ارشد «گرینسل» از مشارکت با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان خبر داد و اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد تا در ریاض دفاتر نمایندگی ایجاد کند. در همین حال منابع آگاه می‌گویند که این شرکت در تلاش بوده تا با غول نفتی آرامکو قرارداد تجاری منعقد کند.

حالا که یک ماه از ورشکستگی این شرکت تجاری که مقر آن در لندن قرار دارد می‌گذرد، سفر مقام‌های ارشد آن به عربستان و روابط نزدیک با رژیم سعودی خبرساز شده است.

چندی پیش گزارش شد، دیوید کامرون در کسوت مشاور «لکس گرینسل» تلاش کرده تا برای نجات این شرکت از بسته تشویقی دولت انگلیس در همه‌گیری کرونا، وام اضطراری دریافت کند. در همین پیوند، منابع خبری انگلیس گزارش دادند که نخست وزیر پیشین این کشور برای «ریشی سوناک» وزیر دارایی دولت «بوریس جانسون» پیامک مستقیم فرستاده و جلساتی را با مقام‌های وزارت دارایی انگلیس برگزار کرده تا درباره دریافت وام رایزنی کند.

سازمان عفو بین‌الملل سفر «دیوید کامرون» به عنوان یک مقام پیش‌کسوت انگلیسی، به عربستان را نشانه حمایت او از رژیمی تعبیر کرده که سابقه تکان دهنده‌ای در امور حقوق بشر دارد. به گزارش فایننشال تایمز کامرون بابت ارائه خدمات مشورتی به گرینسل، ساعتی ۱۲۰ هزار پوند دستمزد دریافت می کرد. او همچنین برای سفرهای خارجی از جت خصوصی این شرکت استفاده کرده است.

حالا حزب اصلی مخالف دولت انگلیس خواستار تحقیق درباره ارتباط کامرون با «گرینسل» در دوره‌ای که او نخست وزیر بوده شده است. کامرون تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده است. او در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نخست وزیر انگلیس بود.

دولت لندن پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی توسط حکومت  سعودی از سوی افکار عمومی در داخل تحت فشار زیادی قرار دارد تا روابط با ریاض را کاهش دهد. دولت تاکنون به صدور بیانیه‌ درباره تحقیق پیرامون قتل خاشقچی توسط رژیم سعودی اکتفا کرده است.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

اما چندی پیش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیر محرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала