واکنش رئیس جمهور آمریکا به توافق ایران و چین

© REUTERS / LEAH MILLISواکنش رئیس جمهور چین به توافق ایران و چین
واکنش رئیس جمهور چین به توافق ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا به امضای توافق 25 ساله ایران و چین واکنش نشان داد و آن را نگران کننده خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه به وقت محلی در واکنش به امضای توافق 25 ساله ایران و چین گفت، که مدتهاست درباره مشارکت ایران و چین نگران بوده‌ام.

بلومبرگ: تقویت اقتصاد ایران دربرابر تحریم ها با قرارداد ۲۵ ساله با چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2021
بلومبرگ: تقویت اقتصاد ایران دربرابر تحریم ها با قرارداد ۲۵ ساله با چین

بایدن هنگام سوار شدن به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید که آیا نگران مشارکت ایران و چین هستید؟ گفت؛ یک سال است که نگران آن هستم.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمد جواد ظریف و وانگ یی، وزرای خارجه دو کشور رسید.

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

رسانه‌های آمریکایی امضای این توافق را تلاش تهران و پکن برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا و پاسخی به سیاست‌های مقابله جویانه واشنگتن علیه ایران و چین خوانده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала