گزارش و تحلیل

کارشناس: دشمنی سپاه پاسداران علیه آمریکا همیشه علنی و آشکار است

© AP Photo / Fars News Agency/Mahdi Marizadکارشناس: دشمنی سپاه پاسداران علیه آمریکا همیشه علنی و آشکار است
کارشناس: دشمنی سپاه پاسداران علیه آمریکا همیشه علنی و آشکار است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2021
اشتراک
سازمان اطلاعات آمریکا ادعا می کند که نظامیان ایرانی احتمال حمله به پایگاه نظامی آمریکایی فورت ماکنیر (Fort Lesley J. McNair)را که در محدوده مرکز ناحیه کلمبیا قرار دارد، بررسی می کنند.

روز یکشنبه خبرگزاری اسوشیتد پرس در این خصوص مطلبی را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات منابع، آژانس امنیت ملی آمریکا در ماه ژانویه اطلاعاتی را دریافت کرده است که طبق آن نیروهای سپاه پاسداران امکان حمله به پایگاه مذکور را بررسی می کنند. آنها اذعان می کنند که این حمله شبیه به حمله ای است که به ناو نیروی دریایی آمریکا " کول" (USS Cole ) در ساحل یمن صورت گرفت.

بر اساس تاییدیه آژانس امنیت ملی آمریکا، نظامیان ایرانی امکان حمله به پایگاه را به عنوان پاسخی به کشته شدن فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی بررسی می کنند. بر اساس نظریه آژانس امنیت ملی آمریکا سپاه همچنین امکان نظارت بر پایگاه مذکور و نفوذ به محدوده آن و همچنین کشتن ژنرال آمریکایی جوزف مارتین را مد نظر دارند. این ژنرال معاون ریاست ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکاست.

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد سیاست بین‌الملل، عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک خاطر نشان می کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چه دلیلی باید در خفا علیه نظامیان آمریکایی عمل کند.

اسپوتنیک: به نظر شما، آیا چنین حمله ای به کشتی آمریکایی واقعا مفید و به نفع ایران بود؟

محرابی: از سال 2017 و با حمله موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور سوریه، دکترین نظامی ایران به سمتی رفته است که ضرباتی که از سوی دشمن دریافت می‌کند را به صورت علنی و با تمام قوا پاسخ می‌دهد و این بخشی از همان تئوری پایان دادن به دوران بزن در رو است.

گزارش و تحلیل
چرا انصار الله طرح آمریکا را رد می کنند؟

بر این مبنا در وهله نخست ایران به انجام عملیات نظامی محرمانه یا کوچک در برابر ایالات متحده نخواهد پرداخت زیرا این عملیات باید مانند آنچه در عین الاسد شاهد بودیم نشان دهنده توان پاسخ گویی ایران به حملات مشابه باشد تا بازدارندگی ایجاد کند، و در وهله دوم بعد دیگر این عملیات باید رسانه‌ای شدن آن و مانور خبری بر توان نظامی باشد. با توجه به این دو مسئله اساسا ادعای مطرح شده را نمی‌توان چندان جدی و حقیقی دانست.

اسپوتنیک: چرا این ادعاها از سوی آمریکا الآن شنیده می شود؟

محرابی: بایدن قصد دارد تا ایران را به هر شکل ممکن به میز مذاکره برگرداند و برای تحقق این امر گاه به شکل نمادین امتیازاتی را ارائه خواهد داد و گاه نیز فشارهایی را بر ایران وارد خواهد ساخت. این اقدام نیز در جهت ایجاد فشار بین‌المللی بر ایران است تا بایدن بتواند در ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود تهران را وادار به پذیرش مذاکره کند.

12 اکتبر سال 2000 ناو " کول" آمریکایی در حال سوخت گیری در بندر عدن یمن تحت حمله انتحاری قرار گرفت. دو نفر با قایق بمب گذاری شده به کشتی نزدیک شده و آنرا منفجر کردند. در این حادثه 17 نفر کشته شده و 39 نفر از نظامیان آمریکایی زخمی شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала