آغاز ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین در ایران

© Sputnik / Vitaliy Ankov زیردریایی
 زیردریایی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2021
اشتراک
دریادار رستگاری: صنعت دفاعی ایران پیشران و موتور خودکفایی و خوداتکایی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، دریاداررستگاری، رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین برای سپاه خبر داد و گفت که ساخت این زیر دریایی‌ها از سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

صنعت دفاعی ایران پیشران و موتور خودکفایی و خوداتکایی است. این صنعت در بخشهای مختلف  توانسته از تهدید چهار دهه تحریم فرصت بسازد و و خود را به تسلیحات و تجهیزات بومی مجهز کند به طوری که امروز صنعت دفاعی بودمی یکی از مولفه های قدرتمند امنیت درونزای ایران محسوب شده و همین امنیت الگویی برای کشورهای مختلف به شمار می رود. تحریم‌های تسلیحاتی ایران پاییز امسال رفع شد و صنایع دفاعی ایران از آن تاریخ منعی در زمینه صادرات و واردات تجهیزات وتسلیحات ندارند. در این بین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقش برجسته ای در این زمینه داشته است.

ایالات متحده قصد دارد در همه ناوشکن های خود موشک های هایپرسونیک مستقر کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2020
آمریکا قصد دارد در همه ناوشکن های خود موشک های هایپرسونیک مستقر کند

ایران به واسطه مجاورت در دریا و داشتن مرزهای دریایی طولانی ناگزیر از پرداخت به توسعه دریا محور و امنیت دریایی است.

وی در ادامه گفت:«از اینکه معمولا در کشورهای مختلف اصولا ساخت کشتی و زیردریایی به صورت کنسرسیوم است اما در ایران همه این کارها به دست متخصصان داخلی انجام می شود و در سالهای اخیر و بعد از اینکه این کشورها تجهیزات مورد نیاز با به ایران ندادند این متخصصان توانستند با بهترین کیفیت این تجهیزات را بسازند. صنایع دریایی در بخش نیروهای مسلح از ۷۰ درصد  وابستگی به ۲۰ درصد رسیده است.

ماموریت و مسوولیت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، پشتیبانی و تامین نیازهای دفاعی دریایی نیروی راهبردی دریایی ارتش، سپاه و دریابانی نیروی انتظامی است. در این زمینه ما ده‌ها دفتر طراحی، مراکز مهندسی ساخت و توسعه فناوری و مجموعه کشتی‌سازی داریم و در هر چهار حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و تندرو در حال طراحی و تولید انواع مختلف پلتفرم‌های دریایی هستیم.

تولیدات ما در نیروی دریایی ارتش، سپاه و دریابانی نیروی انتظامی کاربرد دارد. برای مثال شناورهای تندرو مختص نیروی دریایی سپاه ساخته می‌شود چرا که تکیه این نیرو بر روی شناورهای تندرو است. علاوه بر این باتوجه به اینکه این شناورها قابلیت بسیار خوبی در دفاع ساحلی دارند، نیروی دریایی راهبردی ارتش هم از این قایق‌های تندرو استفاده می‌کند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس تا تنگه هرمز و نیروی دریایی راهبردی ارتش هم از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه مسئولیت حفاظت و حراست از منافع کشور را دارند و دریابانی نیرویی انتظامی هم حفاظت از آب‌های سرزمینی را برعهده دارد و وزارت دفاع مسئولیت تامین شناورهای این نیروها را بر عهده دارد.

در کنار این‌ها ناوهای موشک‌انداز کلاس کمان را هم در دستور کار داریم که کاربرد وسیعی در رزم سطحی و شناورهای سطحی دارد و این ناو را برای خلیج فارس، شمال اقیانوس هند و هم برای دریای خزر طراحی و تولید می کنیم.

نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2020
گزارش و تحلیل
عباسی: اگر اینگونه باشد ما نیز به مرز های ایران پیش از جدایی برخی کشور های حاشیه ی خزر بازگردیم

ما در ناوشکن جماران سیستم رانش را از خارج خریدیم که البته بخشی از سیستم رانش را به ما دادند و بخشی را ندادند. وقتی رانش را ندادند ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و به دنبال ساخت رفتیم.

علاوه بر این گیربکس را به ما ندادند که باعث شد گیربکس بسازیم. شاید پروژه ما به این دلیل حدود یک سال عقب افتاد، ولی موفق شدیم ظرف یک سال گیربکس ۱۰ هزار اسب را در داخل کشور با همکاری یک شرکت گیربکس‌سازی دانش‌بنیان بسازیم. در واقع ما نیاز فنی را تعریف، و پارامترها را مشخص کردیم و با همکاری بخش خصوصی این کار را انجام دادیم بنابراین امروز ما به توانمندی گیربکس رسیدیم.

امروز در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه گیربکس کاملا به خودکفایی رسیدیم، یعنی از ۷۰ اسب تا ۱۰ هزار اسب بخار مورد نیاز خودمان در داخل کشور بومی شده است. یکی از مسائلی که در شناورسازی بخصوص برای بهره برداران حائز اهمیت است، خدمات پس از فروش است چرا که دریا یک محیط سخت است و میزان خوردگی و فرسودگی شناورها به شدت بالاست و برای همین شما نیازمند یک سیستم تعمیر و نگهداری قوی هستید.

قبل از پیروزی انقلاب هزاران مستشار در نیروی دریایی و نیروی هوایی وجود داشت که تجهیزات را تعمیر و نگهداری می‌کردند چون تجهیزات در حوزه هوایی و دریایی پیچیده است وقتی آنها از کشور رفتند مطمئن بودند که نیروی دریایی و هوایی ارتش ایران زمین‌گیر می شود و همین اطلاعات را به صدام دادند که به راحتی می‌تواند به ایران حمله کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала