جهانپور: واکسن "آسترازنکا" در ایران در حال بررسی است

© Photo / IRNAکیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2021
اشتراک
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران درباره برخی ابراز نگرانی ها از بروز عوارض انعقادی ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا و تعلیق تزریق آن در برخی کشورها، تاکید کرد: هنوز محموله ای از این واکسن به کشور وارد نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، در پاسخ به سوالی درباره تعلیق تزریق واکسن آسترازنکا در چند کشور و نگرانی در مورد بروز عوارض انعقادی ناشی از آن و همچنین وضعیت خرید این واکسن از سوی ایران، گفت: با توجه به اینکه در زمینه مباحث مطرح شده درباره این واکسن، مستندات کامل نیست، موضوع استفاده از آسترازنکا چه در اروپا و چه در ایران در دست بررسی است.

در ایران برای پنج واکسن مجوز مصرف اضطراری صادر شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2021
در ایران برای پنج واکسن مجوز مصرف اضطراری صادر شده است

وی درباره سفارش ایران برای خرید واکسن از مجموعه کووکس و وجود واکسن آسترازنکا در مجموعه واکسنهای سبد کووکس، گفت: در این زمینه با توجه به اینکه هنوز محموله ای وارد کشور نشده، طبیعتا امکان تغییر سفارش را داریم. شرکت تولیدی این واکسن در کره جنوبی و همچنین شرکت تولیدی آن در روسیه، هر دو مجوز مصرف اضطراری را دارند و هنوز تجدید نظری در این زمینه نشده است.

جهانپور افزود: همچنین در صورت ورود محموله به کشور اگر اطلاعات جدیدی مبنی بر مشکلات و عوارض جانبی غیرمعمول این واکسن بر اساس شواهد و مدارک برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو احراز شود، طبیعتا ورود و مصرف آن در کشور به حالت تعلیق درآمده و متوقف می شود. اما تا امروز چنین موضوعی در بررسی های ما احراز نشده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همچنین به نظر می رسد در کشورهایی هم که مصرف این واکسن را به حالت تعلیق درآوردند به نوعی این موضوع هنوز احراز نشده است و برای مدت موقتی در مصرف آن احتیاط کردند. علاوه بر آن شائبه برخی منازعات سیاسی پشت برده در برخی کشورها وجود دارد که قاعدتا در مباحث فنی و علمی ورودی ندارد.

جهانپور تاکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال رصد موضوع هستند و به محض اینکه تغییری در مجوز مصرف اضطراری آن صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала