سردار جلالی: ما در سازمان انرژی اتمی ساختاری بنام نظام ایمنی هسته‌ای داریم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2021
اشتراک
نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور در شورای عالی پدافند غیرعامل کشور تصویب شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد که ایران مدرن‌ترین اورژانس پدافند شیمیایی منطقه را دارد.

وی با اشاره به حادثه انفجار مواد شیمیایی در بندر بیروت، گفت:« در کشورمان هم با اعلام هشدارهای لازم به سرعت و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مواد شیمیایی معطل مانده در بنادر سریع تعیین تکلیف و مخاطرات تا اندازه زیادی برطرف شد.

در دوران ترامپ و تقریبا از ۲ سال پیش سطح تنش بین ایران و ایالات متحده به شدت افزایش یافت. نقطه اوج این تنش‌ها هم هدف قرار گرفتن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین فوق پیشرفته آمریکا بود. پس از آن بود که دشمنان وارد فاز جدیدی از اقدامات عملیاتی شدند و لازم بود در کشور ما هم دفاع فعالی در همه حوزه‌ها پیش‌بینی شود؛ به همین دلیل ستاد کل نیروهای مسلح استراتژی دفاع فعال را در بخش نظامی ساماندهی کرد و ضمن ارتقای ظرفیت‌های پدافند هوایی، موشکی و دیگر آمادگی‌ها، رزمایش‌هایی برای بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها ساماندهی شد.

پمپئو: ایران از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2021
پمپئو: ایران از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کرد

ما در سازمان انرژی اتمی ساختاری بنام نظام ایمنی هسته‌ای داریم که ایمنی همه فعالیت‌ها، محصولات و برنامه‌های هسته‌ای باید توسط این سازمان تایید شود، این در حالیست که متناظر این ساختار را در بحث شیمیایی نداریم آن هم در شرایطی که گستردگی در صنعت شیمیایی بسیار بیشتر از حوزه هسته‌ای است. مخاطرات شیمیایی ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی هم بسیار زیاد است.

بخش صنعت شیمیایی یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور است؛ چند هزار مرکز شیمیایی در کشور داریم که نشان‌دهنده جایگاه جدی این صنعت در کشور است؛ باید همزمان با این گستردگی نظام رگولاتوری ایمنی و امنیت شیمیایی این صنعت هم پیش برود و خرید و فروش مواد شیمیایی با قابلیت خطرزا کنترل شود.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت در هنگام بروز حوادث شیمیایی است. در چنین مواقعی باید تکالیف معلوم باشد. اهمیت این موضوع از این جهت است که در حریم برخی از شهرهای ما کارخانجات شیمیایی مشغول فعالیت است؛ بنابراین در هنگام وقوع یک حادثه شیمیایی باید مسئولیت و تکالیف هر مسئول و هر ارگان مشخص باشد. در این زمینه کار سنگین و فشرده‌ای انجام شد و تقریبا همه تجربیات دنیا را بررسی کردیم و براساس آن، یک نظام جامع طراحی شد که اگر در هر شرایطی دچار حادثه شیمیایی شدیم بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала