گزارش و تحلیل

در دعاوی مرتبط با ملک و املاک چه وکیلی را انتخاب کنیم؟

© Depositphotos.com / JanPietruszkaدر دعاوی مرتبط با ملک و املاک چه وکیلی را انتخاب کنیم؟
در دعاوی مرتبط با ملک و  املاک چه وکیلی را انتخاب کنیم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2021
اشتراک

اغلب وکلا به این موضوع اذعان دارند که هر گاه در جمع، محفل یا میهمانی سایر حاضرین متوجه می‌شوند که ایشان وکیل هستند به سراغشان آمده و می‌گویند که عمو، دوست یا یکی از بستگان و آشنایانشان ملکی داشته که فردی آن را بالا کشیده است یا این که می‌خواهند سند بگیرند یا این که فردی غاصب، ملک آنان را تصرف کرده است و می‌خواهند ملکشان را باز گیرند و از وکیل کمک می‌خواهند؛ گویی حقوق و وکالت برای شهروندان و افراد غیرحقوقی با بحث املاک عجین شده است و از وکلا به دفعات سؤالاتی مشترک پرسیده می‌شود از جمله این که آیا شما وکیل ملکی هستید؟ وکیل ملکی سراغ دارید؟ بهترین وکیل ملکی کیست یا این موضوع مهم که هزینه وکیل امور ملکی چقدر است؟ شاید برای پاسخ دادن به این سؤالات لازم باشد که بدانیم وکالت پرونده های ملکی مدرک یا تخصص ویژه‌ای می‌طلبد و دعاوی ملکی به کدام دسته از دعاوی اطلاق می‌شود؟

وکیل متخصص در امور ملکی کیست؟

همواره این سؤال در اذهان عموم مطرح بوده که آیا وکالت ملکی نیازمند تحصیلات و مدرک و تخصص ویژه‌ای است یا خیر؟ باید دانست که وکالت در کشور عزیزمان ایران عمومی بوده و قانون برای افرادی که پس از کسب حداقل مدرک کارشناسی حقوق و اخذ پروانه وکالت به عرصه وکالت دادگستری وارد می‌شوند تا به امروز محدودیتی برای وکالت در حوزه‌های خاص و به صورت تخصصی در نظر نگرفته است. زمانی هم که وکیلی به عنوان وکیل ملکی متخصص یا وکیل امور املاک مشهور شده و با این عناوین شناخته می‌شود، مدرک تحصیلی ویژه یا مدرک قانونی خاصی دریافت ننموده است بلکه تجربه انجام پرونده‌هایی با محور املاک را در توشه داشته و نهایتاً در مدارج تحصیلات تکمیلی، رشته‌ای مرتبط را طی کرده اما بایستی علاوه بر تجربیات پیشین، مطالعات ویژه‌ای در زمینه قانون مدنی، قانونی ثبت، قانون زمین شهری و سایر قوانین مرتبط با آن داشته و اطلاعات و دانش خود را نسبت به سوابق قوانین و قانون‌های جدیدالتصویب به روز رسانی نماید و در کنار آن از رویه‌های جاری محاکم نیز اطلاعات مناسبی داشته باشد. بدین طریق وکیل املاک دانش و تجربه خود را عمداً یا سهواً حول محور موارد مرتبط با املاک و قراردادها و دعاوی مربوط به آن عمیق تر نموده و از آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، مقررات و قوانین خاص در این زمینه اطلاعات مکفی و مؤثری دارد.

دعاوی ملکی کدام دعاوی هستند؟

تعداد زیادی از دعاوی مرتبط با املاک از جمله موضوعات فسخ، الزام به پرداخت ثمن، الزام به تنظیم سند رسمی، خلع ید، تخلیه، خسارات قراردادی و موارد متعدد دیگری از این قبیل در زمره مشترکات با سایر دعاوی قرار گرفته و چندان که شهروندان فکر می‌کنند نیازمند دانش، تخصص و تجربه ویژه‌ای نخواهد بود و دانش عمومی حقوقی اکثریت قریب به اتفاق وکلا برای پذیرش و به سر انجام رساندن این پرونده‌ها کفایت می‌نماید. اما برخی از پرونده‌های حوزه املاک از جمله موارد مربوط به اراضی موات، احیاء اراضی، اخذ سند رسمی برای املاکی که فاقد سابقه ثبتی هستند و امثالهم نیازمند تجربه و تخصص و دانش نسبت به قوانین خاص مرتبط با این موضوعات خواهد بود.

هزینه وکیل ملکی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

وکالت در امور ملکی و حق الوکاله آن تفاوت چندانی با سایر حوزه‌های وکالت نداشته و همچون سایر پرونده‌ها با توافق میان وکیل و موکل تعیین خواهد شد. در خصوص میزان و نحوه اخذ حق‌الوکاله در واپسین روزهای سال 98 یعنی در 28/12/98، آیین نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسید که وکیل ملکی نیز خراج از این آیین نامه نخواهد بود اما در نظر داشته باشید که توافق بر خلاف آن خالی از اشکال بوده و افراد می‌توانند بر خلاف مفاد آن توافق نمایند و در این صورت تابع توافقات فی‌مابین خواهند بود. در این باب ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وکیل دادگستری مجاز به اخذ حق‌الوکاله از موضوع وکالت نخواهد بود یعنی به عبارتی نمی‌تواند بخشی از ملک شما را به عنوان حق‌الوکاله طلب نماید.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала