چین در واردات نفت از ایران رکورد زد

© AFP 2023 / Atta Kenare صادرات نفت ایران به چین
 صادرات نفت ایران به چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
ایران در ماه های اخیر به آرامی مقادیری زیادی نفت خام را به چین انتقال داده است.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به منابع صنعتی و آمارهای «ریفینیتیو»، ایران در ماه های اخیر به آرامی مقادیری زیادی نفت خام را به چین انتقال داده است و پالایشگاه های دولتی هند با فرض اینکه تحریم های ایران به زودی کاهش خواهد یافت، خرید نفت ایران را وارد برنامه های واردات سالانه خود کرده اند.

بر طبق این گزارش، شرکت ملی نفت ایران از زمان سر کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، برای ارزیابی تقاضای احتمالی نفت خام خود، تماس با مشتریان آسیایی اش را آغاز کرده است.

توصیه چین به آمریکا برای لغو تحریم‌های یک‌ جانبه علیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
توصیه چین به آمریکا برای لغو تحریم‌های یک‌ جانبه علیه ایران

تحریم ها از اواخر سال 2018،  باعث یک کاهش سریع در صادرات نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی شد. این اقدامات و کاهش تولید تولیدکنندگان اوپک پلاس نیز سبب شد تا عرضه نفت خام ترش خاورمیانه در آسیا کم شود. آسیا بیش از نیمی از نفت خام خود را از غرب آسیا وارد می کند.

ازسرگیری عرضه نفت ایران به هند، سومین واردکننده بزرگ نفت می تواند تقاضا برای محموله های لحظه ای را کاهش دهد. این نوع محموله ها پس از اینکه عراق عرضه خود را کاهش داد و کویت مدت زمان برخی از قراردادهایش را کم کرد، افزایش یافته است.

بر اساس آمار موسسه ریفینیتیو اویل ریسرچ، ایران طی 14 ماه گذشته، حدود 17.8 میلیون تن (306 هزار بشکه در روز) نفت خام به چین منتقل کرده که این حجم در ماه ژانویه و فوریه رکورد زده است.

هفتاد و پنج درصد از این حجم، واردات غیرمستقیم بوده که مشخص شده از طریق عمان، امارات یا مالزی صورت گرفته است. بیشتر این محموله ها از طریق بنادر استان شرقی شاندونگ، مکانی که بیشتر پالایشگاه های مستقل چین در آنجا واقع شده اند یا بندر یینگکو در استان شمال شرقی لیائونینگ صورت گرفته است.

بر  همین اساس، تحویل غیرمستقیم محموله ها در ماه فوریه از جمله آنهایی که در صف انتظار برای تخلیه در بنادر چین هستند به نزدیک 850 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم رکورد روزانه 790 هزار بشکه در آوریل 2019 را شکسته است. آمارهای گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور در دو ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال 4 درصد رشد کرده است. جزئیات و تفکیک واردات از کشورهای مختلف در ماه جاری میلادی منتشر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала