گزارش و تحلیل

گل افشان، کم نظیر ترین پدیده ی ژئو توریسم ایران

© Photo / Shiva Abshenasگل فشان نفتلیجه
گل فشان نفتلیجه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2021
اشتراک
در تهران تا کنون مجموعه مستند های «رخساره زمین» که با حمایت طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده، در سومین قسمت خود به سراغ یکی دیگر از گنجینه‌ های زمین‌شناسی ایران رفته است.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، این مجموعه مستند با هدف معرفی منابع زمین شناسی ایران طراحی شده و در راستای توجه به ذخایر معدنی و منابع سرشار ایران تولید می گردد.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های معدن و زمین شناسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک تهران گفت: «درباره آتشفشان‌ ها بسیار شنیده‌ ایم اما شاید عبارت گل فشان، تازگی داشته باشد، پدیده گل فشان یا گل افشان، در شمار ناب‌ترین و جذاب‌ترین رخ‌دادهای طبیعی و زمین‌شناختی قرار می‌گیرد که نظیر آن را در تعداد بسیار اندکی از کشورهای دنیا می‌توان به نظاره نشست؛ در این پدیده جذاب، گل و لای از دل زمین به بیرون فوران زده و تپه هایی گلی را پیرامون چشمه‌های گل‌فشان ایجاد می‌کند.

گل فشان‌ ها از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی هستند که فقط در تعداد کمی از کشورهای جهان، از جمله ایران وجود دارند. با این حال در استان گلستان، می‌توان این پدیده را نظاره کرد. این گل‌فشان‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان هستند که علی رغم اهمیت بسیارشان، هنوز هم به صورت ناشناخته باقی مانده اند.»

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده گل فشانها را یکی از پدیده های زمین شناختی کم نظیر در جهان دانسته و عنوان کرد: «با توجه به ظرفیت‌های ویژه پدیده‌های زمین‌شناسی در توسعه زمین‌گردشگری و ایجاد بستری برای ورود نوآوری فعالان کسب ‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق این حوزه، طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تولید مستند «گل فشان، جوش و خروش زمین» به معرفی پدیده گل فشانهای‌ استان گلستان پرداخته است.

گل فشان‌های استان گلستان از جمله گل فشان قارنیارق، گل فشان اینچه و گل فشان گوبکلجه و گل فشان نفتلیجه هریک ویژگی‌های منحصر به فرد و نکته‌های علمی دارند که در این مستند به آن‌ها پرداخته شده است. بعنوان نمونه، گل فشان نفتلیجه به دلیل دارا بودن کلرید سدیم به رنگ صورتی بوده و علاوه بر این جذابیت بصری، دارای خواص درمانی همچون درمان درد‌های مفصلی، ستون فقرات، تنگی عروق و انقباضات عضلانی نیز هست.»

© Photo / Shiva Abshenasگل فشان نفتلیجه
گل افشان، کم نظیر ترین پدیده ی ژئو توریسم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2021
گل فشان نفتلیجه

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های معدن معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت پزشکی گل افشان ها این پدیده‌ را یکی از مهمترین اهداف ژئوتوریسم نیز عنوان کرد و افزود: «مجموعه مستند های رخساره زمین، که با نگاهی علمی و به کمک فناوری‌های بومی به معرفی پدیده‌ها و رخ‌دادهای کشور در حوزه زمین‌شناسی می‌پردازد، تلاش‌ می‌کند با فرهنگسازی و آشنایی جامعه با ظرفیت‌های نهفته و کم‌تر شناخته شده کشور در این حوزه، زمینه را برای توسعه ژئوتوریسم، ایجاد اشتغال پایدار در آن منطقه و رونق زیست‌بوم نوآوری و فناوری حوزه زمین و معدن فراهم کند.

بر همین اساس، با رونمایی از مستند «هرمز جزیره رنگ‌ها» در نخستین قسمت از مجموعه رخساره زمین، برای نخستین بار تصاویری از پدیده ‍‌های ناب زمین‌شناختی و زمین گردشگری هرمز به نمایش درآمد. جزیره هرمز به عنوان معدن رنگ‌ها و جاذبه‌های زمین‌شناختی زبان‌زد جهان است و این مستند بخش‌هایی از جاذبه‌های زمین پردشگری این جزیره را معرفی کرد.

همچنین معرفی ظرفیت‌های زمین‌شناختی چشمه‌های تراورتنی باداب سورت، محور دومین قسمت از مجموعه رخساره زمین بود. در این مستند با عنوان «باداب سورت پلکان زمین»، به ظرفیت‌های پنهان فناورانه زمین شناختی چشمه‌های پلکانی باداب سورت شامل ساختارهای پلکانی شگفت‌انگیز و جریان آب‌های رسوبی معدنی این چشمه ها در شیب پایین دست کوهستانی که صدها طبقه و ده ها حوضه پلکانی به رنگ های سبز، نارنجی و قرمز ایجاد کرده اما مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، پرداخته شد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «این مجموعه مستندها، با استفاده از فناوری‌های روزآمد و تجهیزات پیشرفته، به یاری پیشرفته‌ترین روش‌های تصویربرداری تلاش می‌کند ضمن معرفی میراث زمین شناختی ایران، توسعه ژئوتوریسم، زمین گردشگری و دیگر حوزه‌های ظرفیت‌دار زمین‌شناسی را با ورود نوآوری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه فراهم کند.

حوزه زمین‌شناسی و معدن به عنوان بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های بالقوه کشور به کمک نیروی انسانی خلاق و متخصص، با فاصله گرفتن از خام فروشی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و ثروت‌آفرینی باشد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала