"واکاوی روابط تهران و مسکو" توسط سفیر ایران در روسیه

© Sputnik"واکاوی روابط تهران و مسکو" توسط سفیر ایران در روسیه
واکاوی روابط تهران و مسکو توسط سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2021
اشتراک
سفیر ایران در روسیه در مقاله‌ای به تبیین و بررسی نقش غرب و به ویژه آمریکا به عنوان متغیر تاثیرگذار و مخرب در نزدیکی روابط تهران و مسکو پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، کاظم جلالی، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مقاله‌ای با عنوان "ایران و روسیه در مسیر آینده درخشان" که در "international affairs"، معتبرترین مجله دیپلماتیک بین المللی روسیه چاپ و منتشر شد، به تبیین و بررسی نقش غرب و به ویژه آمریکا به عنوان متغیر تاثیرگذار و مخرب در نزدیکی روابط تهران و مسکو پرداخت.

در بخش ابتدایی این مقاله آمده است: بازخوانی روابط ایران و روسیه در سالهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بیانگر این واقعیت است که دو کشور با عبور از فراز و نشیب های تاریخی در روابط دوجانبه، همواره درصدد هستند تا به پشتوانه تمدن غنی و میراث حاکمیت کهن، آینده‌ای درخشان در روابط دوجانبه و مشارکت فعال در تحوالت منطقه ای و جهانی در مسیر صلح و ثبات را رقم بزنند. علیرغم تمایل دو کشور به این مهم، وجود موانعی در این مسیر موجب شده تا انتظارات و اراده مقامات عالی دو کشور به نحو مطلوب برآورده نشد.

کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
سفیر ایران در روسیه: تجارت با روسیه متولی ندارد

در بخش دیگری از این مقاله با عنوان "رویکردهای ایالات متحده علیه روابط ایران و روسیه" آمده است: ایالات متحده برای جلوگیری از تعمیق روابط ایران و روسیه چند رویکرد و خط مشی را همزمان دنبال کرده و می کند. رویکرد درازمدت آمریکا، خط مشی تبلیغاتی و عملیات روانی در هر دو کشور روسیه و ایران برای تخریب روابط و همکاری دو کشور درنزد نخبگان، افکارعمومی و رسانه ها بصورت متقابل و موازی در قالب انجام پروژه "ایران هراسی" در کشور روسیه و انجام پروژه "روسیه هراسی" در کشور ایران است.

آرزوی آمریکایی‌ها (و البته انگلیسیها بیشتر)؛ عبارت از این است که با بستر سازی روس هراسی و نفرت از روسیه در داخل ایران نه تنها در دوران بقای نظام جمهوری اسلامی ایران مانع عمیق شدن روابط ایران با روسیه نوین شوند، بلکه همه چیز را در ایران آماده کنند که با تغییر حکومت در ایران ( به خیال خام خود ) و روی کار آوردن حکومتی غربی در ایران بلافاصله مانند مدل گرجستان که سفارت روسیه را در تفلیس تعطیل کردند و بستند، در تهران هم سفارت روسیه را ببندند.

کاظم جلالی: بیش از 40 درصد مبادلات تجاری روسیه و ایران دارد با ارز ملی دو کشور انجام می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2020
کاظم جلالی: بیش از 40 درصد مبادلات تجاری روسیه و ایران دارد با ارز ملی دو کشور انجام می شود

پس از اوج گیری همکاری نظامی، امنیتی و سیاسی ایران و روس یه که از سپتامبر ۲۰۱۵ با ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه در کنار ایران؛ شکل جد ی تری بخود گرفت؛ آمریکایی ها با نگرانی جدی از همسویی و همکاری تهران و مسکو؛ بیش از پیش در صدد تضعیف و تخریب روابط این دو همسایه بزرگ برآمدند.

فصل مشترک سیاست آمریکا علیه ایران و روسیه به مساله تحریم و به نوعی "قانون کاتسا" برمی گردد که ایالات متحده به واسطه نقش آفرینی کنگره علیه برخی دولت ها که آنها را دولت های دشمن تعریف می کرد، اعمال کرده است.

تصویب هر دو قانون در کنگره آمریکا شامل "قانون گزارش همکاری ایران و روسیه" و "قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها موسوم به قانون کاتسا" با اکثریت قاطع آرا کنگره و در بستر رویکرد "ایران هراسی" و "روس هراسی" در مراکز دولتی و مطالعاتی و رسانه های آمریکایی در قبال روسیه و ایران صورت گرفته است.

در یک بررسی اجمالی تحریم‌های آمریکا که در مورد ایران اجرا شده است، اساسا هوشمند و جامع هستند؛ اما در مورد روسیه معمولا تحریم ها مرحله ای هستند و به تدریج گسترده تر خواهند شد .

لازم به توضیح است که رویکرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه در واقع تا به حال نتوانسته مانع توسعه و گسترش همکاری های نظامی، امنیتی و منطقه‌ای ایران و روسیه شود.

رویکرد مستمر آمریکایی‌ها ( و البته انگلیسی ها بیشتر) جلوگیری از عمیق شدن روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی ایران و روسیه است. تعمیق روابط اقتصادی ایران و روسیه حتما راهی موثر جهت خنثی سازی تحریم ها ی یکجانبه آمریکا محسوب میشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала