مقامات بلندپایه اسرائیل خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند

© REUTERS / Kevin Lamarqueمقامات بلندپایه اسرائیل خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند
مقامات بلندپایه اسرائیل خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
اشتراک
ژنرال های پیشین ارتش اسرائیل و مقامات ارشد موساد، از موضع بایدن در عدم لغو تحریم های ایران تا زمانی که ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ برنگردد، حمایت می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جروزالم پست، گروهی از مقامات ارشد پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، ارتش اسرائیل و موساد روز دوشنبه نامه ای به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ارسال کردند و در آن از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران ابراز حمایت کردند.

نیویورکر: وقت هدر دادن برای احیای برجام به نفع دولت بایدن نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2021
نیویورکر: وقت هدر دادن برای احیای برجام به نفع دولت بایدن نیست

فرماندهان امنیتی اسرائیل به سرپرستی متان ویلنوئیل معاون رئیس سابق ارتش اسرائیل، در نامه ای اظهار داشتند، که اگر این طرح شامل تعهد ایران برای تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، از ابتكار آمریكا برای وادار كردن ایران به دنبال شفاف سازی در مورد توسعه موشکهای بالستیک و دستورالعمل های برجام بار دیگر استقبال می كنند.

علاوه بر ویلنوئیل، نامه توسط تامیر پاردو سرلشکر سابق بخش عملیات اسرائیل مدیر سابق موساد، امضا شده است.

نیتزان آلون، رئیس سابق شورای امنیت ملی اوزی آراد و الی لویت معاون رئیس سابق مدیر کل در کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، و دیگر مقامات ارشد پیشین وزارت دفاع از موضع فعلی رئیس جمهور جو بایدن برای لغو تحریم های ایران در صورتیکه ایران به برجام برگردد و به مفاد توافق سال ۲۰۱۵ پایبند باشد ابراز حمایت کرده اند.

به گفته آنها، هدف اول باید برگرداندن تهران مطابق با الزامات و سپس کار بر روی یک معامله بعدی باشد که حفره های برجام را پر کند.

در این نامه آمده است: این اطلاعات جدیدی را که از زمان برجام جمع آوری شده است و همچنین مشکلات اضافی که ایران ارائه می دهد، در نظر می گیرد.

این اولین بار نیست که این گروه با تلاش های نتانیاهو برای متوقف کردن برجام مخالفت می کند.

پیش از امضای توافق هسته ایران موسوم به برجام که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، این گروه از نخست وزیر اسرائیل خواست تا سخنرانی خود را در کنگره آمریکا لغو کند. در آن زمان، امیرام لوین معاون مدیر سابق موساد گفت که اگرچه او مخالفت با نتانیاهو را که تحت فرماندهی وی در نیروهای دفاعی اسرائیل خدمت می کرد، دشوار می دانست اما ناوبری نخست وزیر غیرفعال بود.

وی گفت: رهبران به طور محرمانه و نه صریح صحبت می كنند. دیدارها و اجرای اقدامات کاملاً متضاد هم است.

لوین گفته بود: به جای اینکه دست در دست رئیس جمهور ایالات متحده کار کنیم، به آنجا می رویم و انگشت در چشم او فرو می کنیم. این نه تنها به رئیس جمهور صدمه می زند، بلکه بیش از هر چیز به شهروندان ایالات متحده آسیب می رساند، [که [هر چند] طرفداران اسرائیل هستند، اما مهم تر از همه آمریکایی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала