شیوع کرونای انگلیسی در ایران وضعیت را وخیم تر کرد

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehشیوع کرونای انگلیسی در ایران وضعیت را وخیم تر کرد
شیوع کرونای انگلیسی در ایران وضعیت را وخیم تر کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
اشتراک
درحالی که اواخر دی ‌ماه آرامش نسبی مناسبی از نظر همه ‌گیری ویروس منحوس در ایران حاکم شده بود یکباره از نیمه بهمن با ورود ویروس جهش ‌یافته انگلیسی ورق دوباره برگشت و همه نمودارها صعودی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در هفته ‌های اخیر نشان می ‌دهد همان ‌طور که قبلاً مسئولان بهداشت و درمان پیش ‌بینی کرده بودند روند صعودی ابتلای بیماران و مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی رشد معناداری پیدا کرده و همین امر باعث بروز نگرانی در استان ‌ها به‌ خصوص مناطق گردشگر پذیر شده است.

آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی در اسفند ماه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2021
آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی در اسفند ماه

این درحالی است که ورود ویروس جهش ‌یافته انگلیسی به کشورمان که رسماً از سوی ستاد ملی کرونا تأیید شد این نگرانی را تشدید کرده است که به‌ دلیل میزان سرایت بالای این نوع از ویروس منحوس درصورت عدم رعایت پروتکل‌ های بهداشتی از سوی هموطنان احتمالاً نقاط بحرانی بیشتری در کشورمان ایجاد می ‌شود و موج چهارم همه‌ گیری کرونا قدرتمند‌تر از گذشته آغاز می ‌شود.

نشانه‌ های این اتفاق اگرچه هنوز گسترده نیست و تنها یک استان خوزستان را درگیر کرده است اما همان ‌طور که قبلاً اشاره شد، به ‌دلیل میزان سرایت بالای نوع جدید ویروس و البته کاهش میزان مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌ های بهداشتی آمار‌ها نشان می ‌دهد سیر تغییر رنگ کرونایی شهرستان ‌ها از شرایط کم‌ خطر به پرخطر سرعت گرفته است.

با بررسی اجمالی از روند همه‌ گیری کرونا و با توجه به محدودیت‌ های اعمال شده طی هفته‌ های گذشته پنج شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد هستند و شهرستان‌ های خوسف، سربیشه، درمیان، سرایان و بشرویه در وضعیت آبی قرار دارند و متأسفانه شهرستان قاین نیز همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

آمارها نشان می ‌دهد کل آزمایشات انجام شده تا تاریخ ۳ اسفندماه در استان ۴۰ هزار و ۱۴۴ مورد بوده که تا این تاریخ ۱۵ هزار و ۵۵۸ مورد مثبت شناسایی شده است.

ویروس کرونا همچنان در منطقه شمال استان اصفهان جولان می‌ دهد و بیم پیک چهارم کرونا نیز در سایه عادی ‌انگاری سنگینی می کند و افزایش آمار بیماران بستری و سرپایی گواه این مطلب است.

خوشبختانه شهرستان ‌های آران و بیدگل طی یک هفته اخیر سه روز بدون فوتی را پشت سر گذاشته است و در روزهای دیگر نیز شهرستان کاشان یا آران و بیدگل روزانه یک یا دو مورد فوت ناشی از ویروس کرونا را ثبت کرده است.

افزایش قابل توجه بیماران بستری شده در بیمارستان ‌های شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل به معنی عادی ‌انگاری است در حالی که لازم است پروتکل ‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌ گذاری اجتماعی توسط شهروندان بیش از پیش رعایت شود.

شناسایی نخستین مورد مشکوک به ویروس کرونای انگلیسی در منطقه کاشان نشان دهنده آن است که این منطقه نیز مستثنی از شیوع این ویروس نیست در حالی که ویروس کرونای انگلیسی قدرت سرایت بالاتری دارد و بیماران بیشتر با آن درگیر می ‌شوند.

شهرستان نطنز اما بعد از وخامت اوضاع خوشبختانه طی یک هفته گذشته آرامش نسبی را به خود دید و با بهتر شدن شرایط وضعیت به زرد کرونایی برگشت و طی یک هفته اخیر نیز هیچ مورد فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این منطقه ثبت نشده است.

براساس اطلاعات وزارت بهداشت از ابتدای هفته جاری تعداد ۱۱ شهر شرایط قرمز کرونایی دارند و ۵۲ شهر هم در وضعیت نارنجی قرار گرفته ‌اند، این درحالی است که ۲۱۷ شهر براساس شاخص ‌ها در وضعیت زرد و نهایتاً ۱۶۸ شهر هم براساس اطلاعات ثبت ‌شده در شرایط آبی کرونایی هستند.

همین آمار نشان می‌دهد که تمامی شهرهای قرمز کرونایی در خوزستان قرار دارند که عبارتند از: آبادان، اهواز، ماهشهر، دزفول، دشت‌آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر و هویزه شاخص: در طرح جدید شاخص تعداد بستری‌ها، رنگ ‌بندی شهرها را مشخص می ‌کند، به این ترتیب که بستری ‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهرهای زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهرهای نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می ‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала