اختراع جدید: طرح ساخت دو موشک برای پرواز به مریخ در روسیه به ثبت رسید

© Sputnik / Ministry of defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر اختراع جدید: طرح ساخت دو موشک برای پرواز به مریخ در روسیه به ثبت رسید
اختراع جدید: طرح ساخت دو موشک برای پرواز به مریخ در روسیه به ثبت رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2021
اشتراک
مرکز دولتی موشک سازی ماکییف در روسیه که سازنده موشک های قاره پیمای مشهور سرمت است، طرح خط تولید موشک های مافوق سنگین حامل فضا پیما را برای پرتاب به ماه و مریخ به ثبت رسانده است.

به گزارش اسپوتنیک، شرح این اختراع در وب سایت اداره فدرال مالکیت معنوی روسیه (Rospatent) منتشر شده است.

پیش از این اطلاع حاصل شده بود که ساخت موشک فوق سنگین روسی "ینیسی" (Yenisei) که اولین پرواز آن برای سال 2028 برنامه ریزی شده بود ، به تعویق افتاده است. به گفته دیمیتری روگوزین ، رئیس آژانس فضانوردی روسیه (روس کاسموس) ، این پروژه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و موشک جدید فوق سنگین بر اساس فناوری های قابل استفاده مجدد ساخته خواهد شد.

موشک سنگین بالستیک – سرمت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2019
موشک «سرمت» روسیه، چه نوع موشکی است؟

مرکز ماکییف (بخشی ازروس کاسموس) سازنده موشک بالستیک قاره پیمای سرمت و موشک بالستیک زیردریایی سینوا (Sineva) است اما این موشک ها قابل استفاده مجدد نیستند.  

این مرکز ساخت سه موشک با ظرفیت حمل 53 تن ، 106 تن و 160 تن بار به مدار نزدیک زمین را پیشنهاد کرده است. به موشکهایی که محموله آنها در حدود 100 تن و بالاتر است ، طبق طبقه بندی بین المللی فوق سنگین گفته می شود.

در توضیح این حق ثبت اختراع آمده است: "داده های ارائه شده نشانگر امکان استفاده از موشک های فضایی پیشنهادی برای مطالعه سیارات منظومه شمسی از جمله ماه و مریخ است."

این پرتاب ها به طور مقدماتی از پایگاه فضایی ووستوچی در روسیه برنامه ریزی شده و بلوک های موشکی که قرار است موشک فوق سنگین با استفاده از آنها مونتاژ شود ، از طریق هوا و از جمله توسط هواپیماهای  آنتونوف 124 "روسلان"  An-124 Ruslan)) به این پایگاه رسانده خواهند شد.

پیشنهاد شده است در این موشک ها از موتورهای اکسیژنی ـ نفت سفیدی RD-171MV و موتورهای اکسیژنی-هیدروژنی RD-0120  استفاده شود.

موشک های فوق سنگین برای پرتاب اجسام بزرگ به وزن ده ها تن به مدار نزدیک زمین یا پرتاب فضاپیماها و سفینه ها به ماه و دیگر سیاره ها منظومه شمسی طراحی شده اند.

یادآور می شود موشک "سرمت" که کار ساخت آن در سال 2011 آغاز گردید ، جزو موشک های فوق سنگین است. این موشک با سوخت مایع کار می کند و از سکوهای زیرزمینی پرتاب می شود.

برد این موشک 18 هزار کیلومتر است و می تواند بین 10 تا 15 کلاهک تقسیم شونده با قدرت هرکدام حدود 750 کیلوتن را حمل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала