جزئیات اخذ مالیات از خانه‌های خالی اعلام شد

© Sputnik / Arina Topoleva مسکن
 مسکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2021
اشتراک
کارشناس: طبق قانون جدید از یک متر تا چندین هزار متر خانه شامل مالیات بر خانه خالی می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت طبق قانون جدید از یک متر تا چندین هزار متر خانه شامل مالیات بر خانه خالی می‌شود و از آن مالیات اخذ می‌شود و فقط منوط به خانه‌های زیر ۱۵۰ متر نیست و مکانیزم آن مالیات بر اجاره‌بهای خانه است.

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر بدانیم خانه‌ای بیش از مدت مجاز خالی مانده است تا زمانی که سامانه املاک و اسکان این موضوع را برای ما محرز نکند نمی‌توانیم برای اخذ مالیات آن خانه اقدام کنیم.

 پول ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.09.2020
چگونه می‌توان پرداخت مالیات را عادلانه کرد؟

به‌تازگی مجلس قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن اگر خانه‌ای بیش از 4 ماه خالی از سکنه باشد و صاحب خانه بیش از یک خانه داشته باشد شامل اخذ مالیات بر خانه خالی می‌شود. این قانون از دی ماه امسال ابلاغ شده است و تا پایان سال 99 نمی‌توانیم با استناد به این قانون مالیاتی بگیریم.

این مقام مسئول ابراز کرد: مردم موظف هستند اطلاعات خانه‌های خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند و از ابتدای 1400 هم ما می‌توانیم با شناسایی خانه‌های خالی که بیش از 4 ماه خالی بوده‌اند و صاحب خانه خانه‌های دیگر هم دارد اخذ مالیات را آغاز کنیم.

هدف اصلی قانون‌گذار کنترل بازار مسکن و نظارت بر آن است و ایجاد شفافیت دیگر هدف این قانون است. مکانیزم اخذ مالیات هم این گونه است که اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی باشد در سال اول 6 برابر مالیات اجاره‌بهای آن خانه از صاحب خانه دریافت می‌شود و در سال دوم این رقم به 12 برابر و در سال سوم به 18 برابر می‌رسد.

فرض کنید یک واحد مسکونی 70متری در تهران با اجاره 5 میلیون تومان مالیات اجاره‌اش سالی 5 میلیون تومان است و اگر 4 ماه خالی مانده باشد مالیاتش 6 برابر یعنی 30 میلیون تومان می‌شود. اگر این خانه اجاره برود به‌دلیل این که زیر 150 متر است شامل معافیت مالیاتی می‌شود ولی اگر اجاره نرود در سال اول 30 میلیون در سال دوم 60 میلیون و در سال سوم 90 میلیون باید مالیات بپردازد.

قانون جدید از یک متر تا چندین هزار متر خانه را شامل می‌شود و از آن مالیات اخذ می‌کند و فقط منوط به خانه‌های زیر 150 متر نیست و مکانیزم آن مالیات بر اجاره‌بهای خانه است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала