سازمان ملل متحد از ارتش میانمار خواست تا از قدرت کناره گیری کند

© REUTERS / ATHIT PERAWONGMETHAسازمان ملل متحد از ارتش میانمار خواست تا از قدرت کناره گیری کند
سازمان ملل متحد از ارتش میانمار خواست تا از قدرت کناره گیری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2021
اشتراک
شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور و تصویب قطعنامه ای خواستار بازگشت قدرت میانمار به دولت منتخب شد.

به گزارش اسپوتنیک، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با کودتای نظامی در میانمار روز جمعه قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از ارتش خواسته شده اختیارات خود را به مقامات غیرنظامی برگرداند و همچنین همه بازداشت شدگان را آزاد کند.

 آمریکا میانمار را تحریم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
آمریکا میانمار را تحریم کرد

قطعنامه با اجماع به تصویب رسید! شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، برکناری دولت منتخب قانونی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنگ سان سوچی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر زندانیانی که غیرقانونی دستگیر شده اند می شود.

به نوبه خود، ندا النشیف معاون کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت: به دست گرفتن قدرت توسط ارتش میانمار پس از یک دهه دستاوردهای دموکراتیکی که به سختی به دست آمده است، را یک گام قابل توجه به عقب می کشد.

در همان زمان، وی در مورد خطرات تحمیل نادرست تحریم ها علیه میانمار در حال حاضر هشدار داد و افراد مشخصی را که مرتکب نقض حقوق بشر می شوند، به عنوان مثال سازمان دهندگان کودتا را مورد هدف قرار داد.

به نوبه خود، مینت توو نماینده دائمی میانمار در سازمان ملل متحد، در درخواست خود از شورا، اصرار داشت که این کودتا به دلیل تقلب در انتخابات گذشته در این کشور صورت گرفته است، در نتیجه نیروهای نظامی میانمار مجبور به مداخله شدند.

ارتش به مدت یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرد و آنگ سان سوچی و رئیس جمهور وین میین و دیگر مقامات ارشد را به جرم "تقلب در انتخابات" در ۸ نوامبر سال ۲۰۲۰ بازداشت کرد.

حوادث میانمار مورد محکومیت بین المللی قرار گرفت. تعدادی از کشورها، به ویژه ایالات متحده آمریکا، استرالیا، انگلیس و همچنین مقامات اتحادیه اروپا و رهبری سازمان ملل، از ارتش خواستند تا مقامات بازداشت شده را آزاد کرده و به نتایج انتخابات احترام بگذارند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده ، فرمانی را درباره آماده سازی تحریم ها علیه رهبران کودتای نظامی در میانمار امضا کرد.

خزانه داری آمریكا گزارش داد كه فرمانده كل نیروهای مسلح میانمار مین آنگ هلاین، معاون وی سئو وین و هشت مقام نظامی پیشین و فعلی تحت تحریم های آمریكا قرار دارند.

در همین حال روز جمعه اعتراضات علیه کودتای نظامی برای هفتمین روز متوالی در میانمار برگزار شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала