گزارش و تحلیل

تولید فلز اورانیوم و فضاسازی رسانه های غربی

© AP Photo / Ronald Zakتولید فلز اورانیوم و فضا سازی رسانه های غربی
تولید فلز اورانیوم و فضا سازی رسانه های غربی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
اشتراک
وال استریت ژورنال اعلام کرد که ایران تولید فلز اورانیوم را آغاز کرده است.

اسپوتنیک - وال استریت ژورنال با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران تولید فلز اورانیوم را آغاز کرده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد که ایران به دنبال واردات تجهیزات جدید به کارخانه اصفهان در 8 فوریه مقدار کمی فلز اورانیوم تولید کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
واکنش روسیه به روند تولید اورانیوم فلز در ایران

پیش از این کاظم غریب آبادی، نماینده دائمی ایران در سازمان های بین المللی در وین گفته بود که تهران کار تولید فلز اورانیوم را آغاز کرده است.

عدلان مارگویف، ایران شناس و کارشناس انستیتوی مطالعات بین‌الملل (دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو) در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت:

تمایلی در مقامات ایرانی برای ساخت سلاح هسته ای را دیده نمی شود و ایران از منزوی شدن فاصله دارد. کارزار فشار حداکثری تحت رهبری ترامپ در کنار بیماری همه گیر ویروس کرونا حتی با وجود مشکلاتی که برای ایران پدید آمد، نتوانست آنرا از پا دربیاورد.

مقامات ایران در حال پیگیری برنامه هسته ای خود با دو هدف هستند: اول اینكه دولت بایدن را وادار كنند كه هرچه زودتر پشت میز مذاكره بنشیند و به توافق برجام بازگردد و دوم اینكه تا آن زمان پتانسیلی ایجاد می شود که می تواند به عنوان امتیاز در مذاکرات مورد استفاده قرار گیرد. بدون چنین پتانسیلی، ایالات متحده تمام تحریم ها را حفظ خواهد کرد و برای لغو آنها به امتیازاتی در مورد سایر موضوعات - برنامه موشکی و سیاست منطقه ای ایران - نیاز دارد.

حسن بهشتی پور، پژوهشگر مسائل هسته ای نیز در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که گزارشی که وال استریت ژورنال از آن به عنوان محرمانه یاد کرده  است، محرمانه نیست و زیر نظر آژانس اجرا می شود و ایران به صورت رسمی و شفاف اعلام کرده است که تحقیقات در زمینه تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است و آقای گروسی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است. پس محرمانه در اینجا معنی ندارد و آن چیزی محرمانه است که بصورت مخفیانه صورت بگیرد. ایران خیلی صریح و شفاف این موضوع را اعلام کرده است و زیر نظر آژانس آنرا اجرا می کند و فعالیتی که زیر نظر آژانس باشد، نمی تواند نظامی باشد. از اینرو هنگامی که ایران به آژانس اعلام کرده است، مشخصا اهداف نظامی ندارد.

حال چرا این موضوع را مطرح می کنند، اینست که اورانیوم فلزی عمدتا در تولید کلاهک های هسته ای استفاده می شود ولی اهداف غیرنظامی نیز دارد و تنها برای تولید کلاهک های هسته ای به کار نمی رود.

چون اورانیوم فلزی اهداف غیرنظامی دارد، غربی ها عمدتا به این بخش اصلا توجه نمی کنند. یعنی نه به بخشی که ایران زیر نظر آژانس فعالیت می کند و نه بخش اهداف غیر نظامی توجه نمی کنند.

موضوع دیگری که مطرح می شود اینست که اگر ایران تصمیمی برای تولید سلاح اتمی ندارد، دلیل تولید اورانیوم فلزی چیست. آقای غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص توضیح داده که ایران در صدد تولید سوخت جدید و پیشرفته برای راکتور تهران است و برای سوخت این راکتور در بخشی از فرایند تولید سوخت از اورانیوم فلزی استفاده می شود که پس از ترکیب با سایر مواد، دیگر اورانیوم فلزی نخواهد بود و کل این فرایند که در مرحله تحقیقات قرار دارد، زیر نظر آژانس صورت می گیرد. بنابراین نمی تواند یک اقدام نظامی تلقی شود، به این دلیل که به نوعی هم ورودی و هم خروجی مشخص است، پس بقیه این موضوعات تبلیغات و فضا سازی رسانه ای است. ضمن اینکه اورانیوم فلزی در صنایع غیر نظامی هم کاربردهای متعددی دارد که یکی از این کاربرد ها تولید جلیقه های محافظ بدن در برابر اشعه ایکس در رادیولوژی ها است که در حال حاضر از جلیقه های سربی استفاده می شود که سنگین هم هستند.

به طور کلی می توان گفت که فعالیت های ایران زیر نظر آژانس انجام می گیرد و کار محرمانه ای وجود ندارد و به گفته آقای غریب آبادی، فلز اورانیوم برای تولید سوخت راکتور تهران استفاده می شود که پس از ترکیب در فرایند تولید، اصولا دیگر اورانیوم فلزی نیست و در نهایت سوختی هست که در تهران برای راکتورها استفاده می شود و در حال اتمام است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала