انتقاد ظریف از مقامات آمریکایی

© AP Photo / Ebrahim Norooziمحمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2021
اشتراک
ظریف به مقامات آمریکایی توصیه کرد قبل از پرحرفی درباره تعهدات ایران به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش اسپوتنیک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران 11 فوریه (پنج‌شنبه شب) در پیامی توئیتری از مقامات آمریکایی به دلیل پرحرفی درباره تعهدات برجامی ایران آن هم در شرایطی که کشورشان همه تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشته است، انتقاد کرد.

 وزیر امور خارجه ایران به مقامات آمریکایی توصیه کرد که قبل از هرگونه پرحرفی درباره تعهدات هسته‌ای ایران، به فکر بازگشت دولتشان به تعهدات نقض‌شده خود ذیل برجام باشند.

ظریف در توئیتر نوشت:«مقامات دولت بایدن بر چه اساسی به حرف زدن درباره پایبندی ایران به برجام ادامه می‌دهند؟ ایالات متحده در ماه مه سال 2018 مشارکت در برجام را متوقف، برجام را نقض  و کشورهایی را که قطعنامه شورای امنیت قطعنامه 2231 را رعایت می‌کردند، مجازات کرد.

تا به امروز ایالات متحده دقیقاً همین موضع را حفظ کرده است. قبل از هرگونه پرحرفی، به تعهدات خود پایبند شوید».

​توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала