رئیس جمهور فرانسه خواستار گنجاندن مسائل موشکی در مذاکره با ایران شد

© AP Photo / Pascal Rossignolرئیس جمهور فرانسه خواستار گنجاندن مسائل موشکی در مذاکره با ایران شد
رئیس جمهور فرانسه خواستار گنجاندن مسائل موشکی در مذاکره با ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2021
اشتراک
«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار برقراری مذاکراتی جدید با ایران در خصوص مسائل هسته‌ای و موشکی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، رئیس‌جمهور فرانسه علی‌رغم آنکه خودش را یک «میانجی صادق» برای مذاکره میان ایران و آمریکا توصیف کرد، خواستار مذاکراتی جدید با تهران با مشارکت دادن عربستان سعودی و اسرائیل  شد.

رئیس‌جمهور فرانسه در یک کنفرانس ویدئویی از پاریس به شورای آتلانتیک گفت: «لازم است ما مذاکرات جدیدی با ایران را نهایی کنیم. من هر کاری در توانم باشد برای حمایت از طرح آمریکا جهت ورود مجدد به گفت‌وگو [با ایران] را انجام خواهد داد و تلاش خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در چنین گفت‌وگویی باشم.»

کاظم جلالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
سفیر ایران در روسیه : آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم های علیه ایران را لغو کند

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ با نقض تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای برجام که به تأیید شورای امنیت رسیده بود از این توافق خارج شد.

ایران، بعد از خروج آمریکا از برجام تا یک سال به تعهداتش در این توافق پایبند ماند تا کشورهای اروپایی به وعده‌های خود برای کاهش اثرات خروج آمریکا عمل کنند.

بعد از گذشت یک سال که کشورهای اروپایی هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان انجام ندادند ایران اعلام کرد طی چند گام تعهداتش در توافق را کاهش خواهد داد. اقدامات ایران ذیل مفادی از برجام انجام می‌شد که به تهران اجازه می‌دهد در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌ها می‌تواند از میزان تعهداتش بکاهد.

طبق نوشته خبرگزاری فرانسه، ماکرون در گفت‌وگو با شورای آتلانتیک از مذاکرات جدیدی که برنامه موشکی ایران را محدود کند و اسرائیل و عربستان را هم در گفت‌وگوها مشارکت دهد حمایت کرده است.

او گفت: «باید راهی بیابیم تا عربستان سعودی و اسرائیل را در این گفت‌وگوها مشارکت دهیم چون آنها شرکای کلیدی منطقه هستند که مستقیماً در نتایجی که ما با دیگر دوستانمان در منطقه به دست می‌آوریم ذی‌نفع هستند.»

مقامهای دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن به تلویح می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به نقض برجام از سوی آمریکا و اینکه اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز ساعاتی قبل‌تر به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و غربی گزارش داد بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد داده‌اند ایران در ازای برخورداری از مزایای اقتصادی به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد.

رویترز نوشته هنوز مشخص نیست که آمریکا رفع تحریم‌ها علیه ایران را بدون آنکه ایران نخست به توافق پایبند شود بپذیرد.

رویترز ساعاتی قبل‌تر به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داده بود وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو خواهند کرد.

این منابع که خواسته‌اند هویتشان پنهان بماند زمان دقیق برگزاری این نشست را اعلام نکرده‌اند. دو نفر از آنها گفته‌اند این نشست ممکن است همین جمعه برگزار شود و دو نفر دیگر زمان آن را هفته آینده اعلام کرده‌اند.

این خبر ساعاتی بعد از آن منتشر شد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در حال انجام رایزنی‌هایی با فرانسه، آلمان و انگلیس جهت رسیدن به مواضع متحد در خصوص توافق هسته‌ای ایران است.

سالیوان در پاسخ به سئوالی درباره قصد دولت آمریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم... در سطوح مختلف دولت با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.»

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала