نمایندگی ایران در سازمان ملل به اظهارات وزیر خارجه آمریکا واکنش داد

CC BY 4.0 / IRNA / علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل
علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
معاون مطبوعاتی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای، گفت که ارزیابی پایبندی ایران به توافق بر عهده آمریکا نیست و این آمریکا است که با تخطی از توافق دیگر عضوی از آن نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه ان. بی. سی، علیرضا میریوسفی معاون مطبوعاتی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که اگر ایران به پایبندی به توافق هسته ای بازگردد، آمریکا نیز به توافق بازخواهد گشت، در ایمیلی به ان. بی. سی گفت: ایران هنوز یک عضو برجام (توافق هسته ای) است اما آمریکا نیست. ارزیابی این که ایران که گفته ایم می توانیم اقدامات چاره جویانه را فورا به حالت قبل بازگردانیم تعهداتش را اجرایی کرده است یا نه به آمریکا ارتباطی ندارد.

بلینکن: آمریکا آماده بازگشت به برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2021
بلینکن: آمریکا آماده بازگشت به برجام است

میریوسفی همچنین گفت که مسائل دیگر، غیر از برنامه هسته ای ایران بخشی از مذاکراتی نبودند که به توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ منتهی شد و در نتیجه، نمی توان درباره برنامه دفاعی موشکی ما مذاکره کرد.

او درباره شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفت که ایران پیشنهاد داده است درباره تبادل آمریکاییان زندانی در ایران و ایرانیان زندانی در آمریکا مذاکره شود.

بر اساس این گزارش، اظهارات میر یوسفی در پی این مطرح می شود که بلینکن در گفتگو با ان. بی. سی که آمریکا خواهان بازگشت به پایبندی با توافق هسته‌ای ایران است به شرط این که ایران نیز همین کار را کند و سپس کشورش با متحدان آمریکا و شرکایش درباره توافقی طولانی مدت تر و قوی تر که در برگیرنده دیگر مسائل باشد، همکاری خواهد کرد.

او درباره این که آیا آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران که بخشی از مذاکرات برجام نبود، شرطی قطعی برای توافق هسته ‌ای گسترده تر خواهد بود یا نه، توضیح داد: فارغ از هر توافقی، آن شهروندان آمریکایی باید آزاد شوند. ما بر اطمینان حاصل کردن از این آن ها به طریقی به خانه باز می گردند، متمرکز خواهیم شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала