شرط بازگشت ایران به برجام از دیدگاه سناتور روس

© Sputnik / Alexander Natruskinشرط بازگشت ایران به برجام از دیدگاه سناتور روس
شرط بازگشت ایران به برجام از دیدگاه سناتور روس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
یک سناتور روس معتقد است ایران پس از لغو تحریم ها به توافق هسته ای برجام باز خواهد گشت.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر جباروف ، معاون اول کمیته اموربین الملل شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان  روسیه اعلام کرد بازگشت ایران به توافق هسته ای به آمادگی ایالات متحده برای لغو تحریم های تهران بستگی دارد.

پیش از این ، وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع داده بود واشنگتن آماده بازگشت به توافق هسته ای با ایران است اما اگر تهران نیز همین كار را انجام دهد.

ظریف از آمریکا خواست تا به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2021
ظریف از آمریکا خواست تا به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد

جباروف گفت: "اگر هر دو طرف شرایط اولیه توافق هسته ای را اجرا کنند ، این توافق نامه احیا می شود و بقیه طرفهای برچام نیز از این امر استقبال می کنند." وی شرط ایران را یادآوری کرد  که برای بازگشت این کشور به برجام باید همه تحریم های غیرقانونی اعمال شده لغو شود. این سناتور در پایان گفت: "آیا آمریکایی ها با این موضوع موافقت می کنند ، من نمی دانم."

در زمان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ، ایالات متحده از توافق نامه هسته ای با ایران خارج شد و تحریم ها عایه چمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد. بعداً تهران همچنین از کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه از جمله  کنار گذاشتن محدودیتها در رابطه با در تحقیقات هسته ای ، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم خبر داد. کاخ سفید از قصد جو بایدن رئیس جمهور جدید  آمریکا برای گفتگو در مورد برنامه های مذاکره با ایران با متحدان این کشور خبر داد. تهران اظهار داشت كه مذاكرات با آمريكا جزو برنامه هاي ايران نيست و هرگونه پيشرفت در اين زمينه به اقدامات واقعی واشنگتن از جمله رفع تحريم ها بستگي دارد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала