سردرگمی اسرائیل بر سر اتخاذ سیاست‌ها در قبال ایران

© AP Photo / Sebastian Scheinerکشمکش در اسرائیل بر سر اتخاذ سیاست‌ها در قبال ایران
کشمکش در اسرائیل بر سر اتخاذ سیاست‌ها در قبال ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک نشریه اسرائیلی در گزارشی به اختلاف میان وزیر دفاع و نخست ‌وزیر این کشور در زمینه اتخاذ سیاست های این کشور درباره ایران پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، روزنامه "تایمز آو" اسرائیل نوشت؛ بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه هشدار داد که اجازه نمی دهد بنیامین نتانیاهو نخست این کشور او و وزارت دفاع را در مذاکرات با دولت جدید آمریکا بر سر اتخاذ سیاستی در قبال ایران،  کنار بگذارد. 

ایران، اسرائیل و فلسطین؛ جهان چشم به راه سیاست خارجی  بایدن - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران، اسرائیل و فلسطین؛ جهان چشم به راه سیاست خارجی بایدن

گانتز در پیام ویدیویی هفتگی که در صفحه فیس بوک خود منتشر می کند به طور غیرمستقیم خطاب به نتانیاهو گفت: می خواهم مطمئن شوم کسی حتی به این  فکر کند که با انواع ترفندها و طفره روی هایی که ما را به خطر می اندازند در کارمان برای حفظ امنیت اسرائیل مداخله کند. 

گانتز گفته است از زمانی که کاردار نظامی اسرائیل در واشنگتن و رئیس ستاد کارکنان ارتش این کشور بوده است، روابط شخصی صمیمانه ای با تیم امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا داشته است. 

وی ادامه داد: دولت بایدن طرفدار اسرائیل است و من مطمئن هستم حتی در زمینه مسائل مهمی از جمله ایران،  گوش شنوا خواهیم  یافت. 

ارزیابی خوش بینانه گانتز در بحبوحه ترسها و نگرانی هایی مطرح می شود که آمریکا ممکن است فورا به توافق هسته ای بازگردد،  توافقی که دولت دونالد ترامپ از آن خارج شد و اسرائیل با آن به شدت مخالف است. 

کانال ۱۲ اسرائیل روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیل با اشاره به توافق هسته ای که در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا امضا شد، گفت که  «اگر بایدن برنامه ی اوباما را در پیش بگیرد،  چیزی برای گفت و گو با او نخواهیم داشت». 

همچنین پایگاه خبری والا نیوز پیش از این در ماه گذشته گزارش داده بود که مِیر بن شابات مشاور امنیت ملی اسرائیل  نامه ای یک خطی  به گانتز،  گابی اشکنازی وزیر خارجه،  آویو کوچاوی رئیس ستاد کارنان ارتش اسرائیل ،  یوسی کوهن رئیس موساد و رون درامر سفیر اسرائیل در آمریکا نوشت. در این نامه آمده بود: این یک دستور از جانب نخست وزیر است: موضع دولت اسرائیل درباره توافق هسته ای ایران فقط توسط نخست وزیر و با رایزنی کارکنان شورای امنیت ملی در دفتر نخست وزیر شکل خواهد گرفت. 

یکی از معاونان نتانیاهو به والا نیوز گفت که نخست وزیر اسرائیل از اظهارات گانتز و دیگر مقامات ارشد امنیتی این رژیم در دیدار با مارک میلی  رئیس ستاد مشترک کارکنان ارتش آمریکا در دولت ترامپ عصبانی شده و مدعی شده و آن ها را زیادی میانه رو تلقی کرده بود. 

طبق گزارش والا نیوز،  گانتز از این نامه متعجب شده بود و دو روز بعد تصمیم گرفت پیامی از جانب خود بفرستد. 

او نوشت در حالی که در نهایت نتانیاهو سیاست را مشخص می کند،  حق کنار گذاشتن وزارت دفاع و کابینه امنیتی را از این موضوعات ندارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала