نه محکم ظریف به طرح بلینکن درباره برنامه موشکی ایران

© AP Photo / Ebrahim Norooziنه محکم ظریف به طرح بلینکن درباره برنامه موشکی ایران
نه محکم ظریف به طرح بلینکن درباره برنامه موشکی ایران
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران ایده نامزد پست وزیر خارجه آمریکا در دولت بایدن، درباره گنجاندن برنامه موشکی تهران در توافق هسته ای را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روز چهارشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: ایران قصد ندارد برنامه موشکی و موضوع سیاست منطقه ای خود را در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران بگنجاند.

روحانی: اگر آمریکا به برجام برگردد ما نیز به تعهداتمان عمل می کنیم - اسپوتنیک ایران
روحانی: اگر آمریکا به برجام برگردد ما نیز به تعهداتمان عمل می کنیم

ظریف تصریح کرد: در مورد موضوعات برنامه موشکی و توافق هسته ای، همه چیز از همان ابتدای انعقاد توافق هسته ای در اینجا روشن بود، که این جنبه ها بخشی از برجام نیستند و شامل آن نخواهند شد.

آنتونی بلینکن نامزد پست وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: جوزف بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به دنبال توافق طولانی مدت با ایران بر اساس برجام درباره برنامه هسته ای ایران و همچنین راه حل مشکل موشکی تهران است.

وی تأکید کرد: واشنگتن به عنوان بخشی از اقدامات آینده در مورد ایران با کنگره، اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس رایزنی خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ جمهوری خواه، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم گرفت از برجام خارج شود و پس از آن واشنگتن کارزاری را برای اعمال "فشار حداکثری" بر ایران آغاز کرد، در واقع با هدف خفقان اقتصادی این کشور انجام شد.

برجام به منظور عبور از بحران توسعه برنامه اتمی تهران توسط ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در سال ۲۰۱۵ با ایران امضا شد.

بایدن دموکرات، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به برجام اعلام کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала