گزارش و تحلیل

آمریکا و چین؛ جنگ واکسن ها

© Photo / Twitter account of IDT Biologikaآمریکا و چین؛ جنگ واکسن ها
آمریکا و چین؛ جنگ واکسن ها     - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چین می گویند: غرب سعی دارد فایزر را بعنوان بهترین و موثرترین واکسن در جهان قلمداد کند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه چینی گلوبال تایمز می نویسد: 23 نروژی مسن پس از تزریق  Pfizer درگذشتند. علت مرگ 13 نفر از آنها به طور رسمی مشخص شده است - عوارض جانبی واکسن. در نروژ ، کشوری بسیار کوچک در شمال اروپا ، در حال حاضر 25 هزار نفر با Pfizer واکسینه شدند و 23  مورد مرگ - شاخص بسیار بالایی است.

اعلام شمار مرگ میر پس از تزریق واکسن فایزر و مدرنا - اسپوتنیک ایران
اعلام شمار مرگ میر پس از تزریق واکسن فایزر و مدرنا

سرمقاله این رسانه چینی می افزاید: ولی چیز دیگری جای تعجب دارد: به نظر می رسد رسانه های اصلی در کشورهای انگلیسی زبان توافق کرده اند که اولین گزارش دهنده این حادثه نباشند. رسانه های بزرگ آمریکایی و انگلیسی به وضوح آگاهانه این مرگ ها را کم اهمیت جلوه داده اند.

در همان زمان، این رسانه های بزرگ غرب هر خبر منفی در مورد واکسن های چینی را با تمام توان پخش می کنند. مثلا  اثر بخشی واکسن Sinovac Biotech Ltd در برزیل پایین تر از حد انتظار بود و این امر بلافاصله توسط رسانه های غربی با بوق و کرنا پخش شد. مرگ یک داوطلب برزیلی که در تست  شرکت کرده بود بلافاصله به یک رویداد مهم برای این رسانه ها تبدیل شد. وقتی ثابت گردید که این مرگ هیچ ارتباطی با واکسیناسیون نداشت ، بلافاصله علاقه رسانه های غربی به آن خبر کمرنگ شد.

تولید واکسن جدید علیه کووید 19 یک مساله عمده علمی است. مبارزه با ویروس کرونا توسط تعداد بیشتر واکسن ها- یک چالش مهم برای تمام بشریت است. با این وجود ، رسانه های اصلی در ایالات متحده و انگلیس از مواضع سیاسی و قدرت رسانه ای خود برای تبلیغ واکسن Pfizer و مبارزه با واکسن های تولید شده در چین استفاده می کنند.

 13 اسرائیلی پس از تزریق واکسن فایزر دچار فلج صورت شدند  - اسپوتنیک ایران
13 اسرائیلی پس از تزریق واکسن فایزر دچار فلج صورت شدند

قبل از ورود واکسن های جدید ویروس کرونا به بازار ، آزمایش های بالینی طولانی مدت باید انجام شود. اما اپیدمی منتظر نمی ماند، بنابراین واکسن ها بسیار سریعتر از مدت زمان معمول در خط مقدم جبهه جنگ با اپیدمی قرار می گیرند. و برای مقایسه ، واکسن غیرفعال در حال تولید در چین قطعاً از نظر ایمنی اساسی تر از واکسن mRNA Pfizer است. واکسن های غیرفعال آزمایش بالینی چند دهه را پشت سر گذاشته اند ، در حالی که روش mRNA مورد استفاده در واکسن Pfizer برای اولین بار بکار گرفته شده است. راه اندازی گسترده این واکسن یک آزمایش بزرگ ابعاد آن بروی انسان ها است.

در حال حاضر ایالات متحده و برخی کشورهای غربی گزینه ای بهتر از Pfizer را ندارند. از این طریق آنها می توانند جان اکثر مردم را نجات دهند و به این خاطر رسانه های انگلیسی-آمریکایی چشم خود را در مورد مرگ 23 نروژی بر اثر تزریق این واکسن را بستند. ما اعتقاد داریم که کاربرد استاندارد دوگانه نسبت به واکسن ها کاری غیر قابل قبول است. اما در رسانه های اصلی آمریکا و انگلیس ، استاندارد های دوگانه نه تنها مجاز بوده بلکه از نظر سیاسی نیز کاری درست شده اند. وقتی صحبت از رقابت با چین در میان است، دیگر هیچ جایی برای عینیت و واقع گرایی وجود ندارد.

جامعه و دولت چین ، علم و واقعگرایی را در اولویت تولید واکسن ویروس کرونا قرار داده اند. هیچ مقام عالیرتبه چینی برای تبلیغ واکسن در چین دست به اقدام نزده و سخنان مثبت در مورد واکسن چینی عمدتا از خارج بگوش می رسد. بسیاری از رهبران کشورهای در حال توسعه بر اساس داده های کشورهایشان از آزمایش بالینی فاز سوم واکسن چینی، پیشتاز واکسیناسیون شده اند.

فایزر موقتاً عرضه واکسن به اروپا را کاهش می‌دهد - اسپوتنیک ایران
فایزر موقتاً عرضه واکسن به اروپا را کاهش می‌دهد

واکسن Pfizer به طور فعال توسط دولت ایالات متحده و سرمایه داران تبلیغ می شود. در غرب ، نه تنها عمداً خطرات احتمالی واکسن را کمرنگ می کنند ، بلکه این تصور را ایجاد می کنند که واکسن Pfizer ، که در آن برای اولین بار از mRNA استفاده شده است ، بسیار امن تر از واکسن چینی است که از فناوری سنتی استفاده کرده است.

متأسفانه، واشنگتن به تشدید رویارویی میان ایالات متحده و چین کمک کرده است ، که این مسئله اختلاف عقیدتی بین آمریکا و متحدین اصلی آن را بر سر این موضوع ایجاد کرده است. جای عقل سلیم در این مساله کجا است؟ این برخورد در حال حاضر به رشته های جدی علمی و بشردوستانه گسترش یافته است ، که باید خارج از سیاست باشد.

دفاع از منافع ملی چین و حمایت از کشورمان در بازی بزرگ ژئوپلیتیک - یک انتخاب ضروری است که همه ما باید انجام دهیم. هدف ایالات متحده و متحدینش تضعیف توان رقابتی چین به هر قیمتی که شده است. برخورد آنها نسبت به چین تنها بر اساس منطق ژئوپلیتیک است. آنها موازین اخلاقی پزشکی را  کاملاً نادیده گرفته اند. خوب ، اگر حمله شروع شود ، ما قصد عقب نشینی را نداریم. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала