اردوغان: برای ادامه خرید اس 400 از امریکا اجازه نخواهیم گرفت

© AP Photo / Russian Defense Ministry Press Serviceاردوغان: برای ادامه خرید اس 400 از امریکا اجازه نخواهیم گرفت
اردوغان: برای ادامه خرید اس 400 از امریکا اجازه نخواهیم گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه در پایان ماه ژانویه در مورد دریافت دومین هنگ از سامانه های موشکی پدافند هوایی اس 400 با روسیه گفتگو کرده و برای ادامه خرید این سامانه ها از امریکا اجازه نخواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ضمن بیان این مطلب اعلام کرد: "هیچ کشوری گام های ما را در زمینه دفاع ملی تعیین نمی کند و آنها کاملاً وابسته به تصمیمات خود ما هستند. مسئله هنگ اول اس -400 حل شده است ، اکنون کار بر روی موضوع هنگ  دوم این سامانه ها در حال انجام است. ما در پایان ماه ژانویه با روسیه مذاکره خواهیم کرد و از جمله مطمئناً در مورد این موضوع  نیز بحث خواهیم کرد". 

 سخنان اردوغان  از طریق  توییتر رهبر ترکیه بطور مستقیم پخش شد.

ترکیه شرط خرید سری دوم اس – 400 را عنوان کرد - اسپوتنیک ایران
ترکیه شرط خرید سری دوم اس – 400 را عنوان کرد

وی افزود كه پس از تحلیف رئیس جمهور جدید آمریكا جو بایدن ، بحث در مورد مسائل مرتبط با اس -400 با رهبری جدید آمریكا ادامه خواهد یافت.

رهبر ترکیه گفت: "من نمی دانم بایدن چه خواهد گفت  اما در هر صورت ما از هیچ کس اجازه نمی گیریم."

تحویل سامانه های دفاع هوایی روسی اس 400 به آنکارا که باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه با ایالات متحده شد ، از اواسط ژوئیه سال 2019 آغاز شد. واشنگتن با تهدید به تاخیر انداختن و یا حتی لغو فروش جدیدترین جنگنده های اف 35 به ترکیه و همچنین وضع تحریم ها مطابق با CAATSA (قانون "مقابله با دشمنان آمریكا از طریق تحریم ها") خواستار لغو این معامله و خرید سامانه های پاتریوت آمریكایی در ازای آن شد. قرار بود در مجموع ، ترکیه بیش از 100 هواپیما از این نوع دریافت کند.

با این حال  آنکارا از عقب نشینی امتناع ورزید و مذاکرات برای خرید تعداد بیشتری از سامانه های اس 400 را ادامه داد.

به ادعای واشنگتن، خرید سیستم دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی، با موازین ناتو که هم واشنگتن و هم آنکارا عضو آن هستند منافات دارد و تهدید امنیتی برای اعضای این پیمان محسوب می‌شود.

اس400 (Triumf) نسل جدید سامانه های پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته سامانه پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала