۸ قرارداد برای افزایش تولید نفت ایران امضا شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ۸ قرارداد برای افزایش تولید نفت ایران امضا شد
۸ قرارداد برای افزایش تولید نفت ایران امضا شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت ملی نفت ایران ۸ قرارداد به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار برای افزایش ۹۵ هزار بشکه ‌ای تولید نفت ایران امضا کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مراسم امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: این طرح با ابتکار مهندس زنگنه در دستور کار قرار گرفت؛ شورای اقتصاد در سال ۹۷ آن را تصویب کرد و همان سال قراردادهای مرحله نخست (۱۰ قرارداد) امضا شد، قراردادهای مرحله دوم (۱۳ قرارداد) مردادماه سال ۹۷ امضا شد و امروز نیز مرحله سوم این قراردادها (۸ قرارداد) به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار و با هدف افزایش ۹۵ هزار بشکه‌ ای ظرفیت تولید روزانه نفت امضا می ‌شود.

 وزیر نفت ایران: در مصرف گاز صرفه جویی کنید - اسپوتنیک ایران
وزیر نفت ایران: در مصرف گاز صرفه جویی کنید

وی با بیان اینکه ۳۳ بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مشتمل بر ۲۹ پروژه خشکی و چهار پروژه فراساحل است، ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل ۳۳ بسته، توان تولید روزانه نفت کشور حدود ۲۸۰ هزار بشکه افزایش یابد.

کرباسیان با اشاره به استفاده حداکثری از توان شرکت‌ های ایرانی در اجرای این پروژه‌ ها، به حضور ۱۷ شرکت صاحب ‌صلاحیت در حوزه اکتشاف و تولید، ۱۶ شرکت عملیات حفاری و ۲۲ شرکت EPC رتبه یک ایرانی در مناقصه ‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت اشاره کرد و گفت: در مجموع ۳۱ بسته قراردادی یادشده به ۲۲ شرکت ایرانی واگذار شده است.

وی مجموع ارزش قراردادهای واگذارشده در این ۳۱ پروژه‌ را ۳.۷ میلیارد دلار عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به میانگین ۳۰ درصدی پیشرفت ۱۰ قرارداد مرحله نخست طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، گفت: پیشرفت پروژه‌ها از طریق سامانه مدیریت پروژه این شرکت به‌ طور دقیق رصد می ‌شود و به ‌تدریج استفاده از ظرفیت ‌های این سامانه برای دیگر طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی نفت هم محقق می‌شود.

کرباسیان مزیت دیگر این طرح را سهم حداکثری ساخت داخل خواند و افزود: به‌ واسطه اجرای طرح بومی‌ سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت که از سال ۹۳ در وزارت نفت کلید خورد، امکان استفاده از ظرفیت های سازندگان ایرانی در سه بخش تجهیزات سرچاهی، رشته‌ های تکمیلی درون‌چاهی و لوله‌ های بدون درز فراهم شد تا جایی که سفارش‌ های کالای نفت در برخی زمینه‌ ها بعضاً به میزانی فراتر از ظرفیت ‌های فعلی سازندگان داخلی رسیده است.

وی سهم ساخت داخل در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را ۷۲ درصد خواند و گفت: پیش‌بینی می‌شود این سهم در پایان اجرای قراردادها به بیش از ۸۰ درصد برسد.

به گفته این مقام مسئول، هم‌ اکنون ۱۸ دکل حفاری در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت فعال است که با فعال شدن تمام ۳۳ بسته قراردادی، این تعداد به ۵۵ دکل افزایش خواهد یافت.

کرباسیان اختصاص ۴ درصد از ارزش قرارداد به ایفای مسئولیت ‌های اجتماعی را از دیگر محاسن این طرح ملی خواند.

بر اساس این گزارش، هشت قرارداد از مجموعه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار  امروز (۲۲ دی ماه) با شرکت ‌های پیمانکار ایرانی امضا شد. این اسناد همکاری شامل هفت بسته قراردادی میدان‌ های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و ۴، گلخاری، بی ‌بی ‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ شرکت ملی مناطق نفت‌ خیز جنوب در استان ‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و بسته قراردادی میدان رشادت شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس است.

قراردادهای بسته ‌های گلخاری، گچساران ۳ و ۴، بینک، بی ‌بی ‌حکیمه، سولابدر و لالی بنگستان به ترتیب با شرکت ‌های حفاری شمال (هلدینگ انرژی ‌گستر سینا)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، توسعه پترو ایران، مشارکت ماشین ‌سازی اراک، مشارکت صنایع نفت و انرژی قشم و مارون ‌کاران، شرکت ملی حفاری ایران و مهندسی و ساختمانی جهانپارس و قرارداد بسته‌ های اهواز ۲ و ۳ و ۵ و رشادت نیز با قرارگاه خاتم‌ الانبیا امضا شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала