سخنان رئیس جمهور آذربایجان درباره مرز مشترک با ایران

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر سخنان رئیس جمهور آذربایجان درباره مرز مشترک با ایران
سخنان رئیس جمهور آذربایجان درباره مرز مشترک با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آذربایجان پس از وقوع درگیری‌های منطقه قره باغ اعلام داشت که کشورش مرز‌های خود با ایران را بازیافته است.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی جمع بندی سال ۲۰۲۰ اظهار داشت: جمهوری آذربایجان کاملا مرز‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران بازیافته و ۱۳۲ کیلومتر مرز مشترک با ایران ایجاد شده است.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان - اسپوتنیک ایران
علی اف: روسیه و ایران از کریدور نخجوان استفاده خواهند کرد

علی اف "جنگ قره باغ و آزادسازی مناطق اشغالی خاک کشور خود پس از ۲۷ سال" را مهمترین رویداد جمهوری آذربایجان عنوان نموده و تصریح کرد: وقتی من به منطقه خدا آفرین رفتم گفتم که این مرز، مرز دوستی است؛ حقیقتا هم اینگونه است.

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ خروج خود از ترکیب آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۴، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد.

از سال ۱۹۹۲، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ریاست سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

در تاریخ ۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی، وزرای امور خارجه طرف های درگیر با میانجی ‌گری وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کردند که پس از ۱۰ ساعت مذاکره، آتش‌ بس اعلام شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала