یونهاپ؛ درخواست ایران برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیون دلار

CC BY 4.0 / IRNA / بونهاپ؛ درخواست ایران برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیون دلار
بونهاپ؛ درخواست ایران برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیون دلار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری کره جنوبی گزارش داد که ایران از سئول خواسته تا از پول ‌های بلوکه شده در بانک‌های این کشور برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیارد دلار استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، این منبع دیپلماتیک به شرط اینکه هویتش افشا نشود به خبرگزاری "یونهاپ" گفته است که ایران درخواستی از کره جنوبی برای خرید تجهیزات پزشکی به ارزش یک میلیارد دلار از 7 میلیارد دلار بلوکه شده در کره کرده است.

کانگ کیوانگ وا وزیر امور خارجه کره جنوبی - اسپوتنیک ایران
کره جنوبی: برای آزادی نفتکش از راه های دیپلماتیک اقدام می کنیم

به نوشته یونهاپ این اظهارات مقام دیپلماتیک در بحبوحه تنش سئول و تهران بر سر پول ‌های بلوکه شده ایران در بانک ‌های کره جنوبی و همچنین توقیف یک کشتی کره ‌ای توسط نیروهای مسلح ایران در آب‌ های خلیج فارس صورت گرفته است.

بر اساس گزارش یونهاپ، ایران علاوه بر درخواست تجهیزات پزشکی همچنین خواستار 10 میلیون دلار یا بیشتر از دارایی های بلوکه شده خود برای خرید واکسن  کرونا از مرکز کووکس شده است که یک مکانیسم جهانی برای خرید واکسن محسوب می شود.

ایران همچنان نگران است که پس از تبدیل "وون" به  دلار در یک بانک آمریکایی دوباره پول این کشور بلوکه شود. این مقام دیپلماتیک گفت‌: بر اساس قوانین آمریکا، اگر پول ایران به یک بانک آمریکایی منتقل شود، بلوکه خواهد شد. ما نمی‌توانیم درباره این حواله موافقت کنیم. بنابر گفته این مقام کره‌ای، سئول هنوز به تهران اطمینان نداده است که انتقال امن پول را تضمین می ‌کند.

پس از اینکه دولت دونالد ترامپ در سال 2018 از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم ‌ها را علیه تهران تشدید کرد دارایی های ایران در دو حساب بانکی کره بلوکه شد.

این منبع به یونهاپ گفته که ایران امیدوار است، «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه هنگام سفر به تهران راه حل عملی برای مسئله پول‌های بلوکه شده ایران ارائه دهد.

این منبع دیپلماتیک گفت:‌ صادقانه بگویم، فکر می کنم کره جنوبی طی دو سال گذشته بدون اتخاذ تدابیر خوب وقت تلف کرده است. ایران امیدوار است که چوی معاون وزیر خارجه با برنامه ای به ایران بیاید که امکان استفاده از پول را به تهران بدهد.

این منبع همچنین این ایده را رد کرد که ممکن است توقیف نفتکش کره ای با موضوع دارایی های بلوکه شده ایران مرتبط باشد.

این منبع همچنین اشاره کرد که رئیس جمهور ایران دو بار نامه ای به همتای کره‌ای خود ارسال کرده و پاسخ‌های دریافت کرده اما «هیچ اقدام عملی» انجام نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала