گزارش و تحلیل

راهبرد ایران در منطقه پس از ترور سردار سلیمانی نیز جاریست

© REUTERS / WANA / Nazanin Tabatabaeeراهبرد ایران در منطقه پس از ترور سردار سلیمانی نیز جاریست
راهبرد ایران در منطقه پس از ترور سردار سلیمانی نیز جاریست  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سالگرد ترور سردار سلیمانی تحلیلگران بر این باورند که کماکان راهبرد محور مقاومت در منطقه که توسط ایران پایه گذاری شد ادامه دارد و اهداف شهید سلیمانی در به قوت خود باقی است.

سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ ایالات متحده آمریکا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور  اقدام به ترور سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان آنها در فرودگاه بغداد  کرد که موجب به شهادت رسیدن  سردار سلیمانی و همراهان وی گشت، اکنون در سالگرد این ترور تحلیلگران بر این باورند که کماکان راهبرد محور مقاومت در منطقه که توسط ایران پایه گذاری شد ادامه دارد و اهداف شهید سلیمانی در جهت بیرون راندن بیگانگان از منطقه غرب آسیا به قوت خود باقی است.

ترامپ از احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران در سالگرد ترور سردار سلیمانی نگران است - اسپوتنیک ایران
ترامپ از احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران در سالگرد ترور سردار سلیمانی نگران است

آقای دکتر حسن عابدینی تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در رابطه با نقش ژئوپلیتیک ایران در منطقه و تغییر آن پس از ترور سردار سلیمانی نسبت به دوران حیات ایشان به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

 جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از خاستگاه های محور مقاومت طی چهار دهه گذشته به ویژه دو دهه گذشته عمل کرده تا یک وحدت میان ملت‌ های منطقه ایجاد کند این وحدت و انسجام سبب شد تا چهار راهبرد ایالات متحده آمریکا در منطقه با شکست مواجه شود:

اولین راهبرد تجزیه کشور های منطقه بوده که به صورت مشخص آخرین تلاشی که در این زمینه صورت گرفت همه پرسی و تجزیه اقلیم کردستان عراق بود که شکست خورد.

دومین راهبرد ایجاد یک فتنه طائفی بود که با حمایتی که کشور ها و مردم منطقه انجام دادند بر عکس تصوری که در اندیشکده‌ های غربی می‌ شد که فتنه طائفی در منطقه غرب آسیا دست‌ کم ۳۰ سال ادامه خواهد یافت، مانند چیزی که در جنگ های مذهبی در اروپا رخ داد با شکست مواجه شد و بسیار زودتر از زمانی که تصور می شد خاتمه یافت.

مورد سوم ایجاد ائتلافی از کشور های مختلف در راستای یک خط امنیتی برای رژیم صهیونیستی بود که خوشبختانه این موضوع نیز موفقیت آمیز نبود، علیرغم تلاش های بسیار گسترده‌ ای که صورت گرفت درست است که اکنون عادی سازی روابط برخی کشور ها که توسط روسای جمهور مادام العمر یا نظامیان مانند سودان، بحرین، مغرب و امارات اداره می ‌شوند با رژیم صهیونیستی را مشاهده کردیم اما کماکان این راهبرد با شکست مواجه شده.

موضوع بعدی دولت سازی بود که آمریکایی ها تلاش کردند تا در منطقه انجام دهند، آن نیز با شکست مواجه شده چه در افغانستان و چه در عراق.

در تمامی موضوعات فوق می‌ توان به گونه‌ ای گفت که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقش راهبردی داشت، کسی نمی تواند نقش برجسته شهید حاج قاسم سلیمانی در آزادسازی عراق از اشغالگران چه در زمان صدام، چه در زمان اجبار به خروج آمریکایی ها در سال ۲۰۱۴  و چه در دوران داعش را انکار کند؛ بی تردید حاج قاسم سلیمانی نقش برجسته ای در این موضوعات داشت اما شهادت سردار سلیمانی علی رغم تصور بر این که موجب ضعف در محور مقاومت شود این گونه نبود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر نقش پررنگ راه و روش و تدبیر سردار سلیمانی در محور مقاومت افزود:

در زمستان سال گذشته، یعنی حدود یک ماه پس از شهادت سردار سلیمانی محور مقاومت در سوریه با عملیات سنگینی که انجام داد توانست ۲ هزار کیلومتر از مناطق نزدیک به حلب مانند العیس تا بزرگراه معروف دمشق_حلب_ادلب را آزاد کند، این نکته نشان دهنده ی این است که محور مقاومت به یک مسئولیت بازدارندگی رسیده و طبعاً با رفتن یکی از فرماندهان دچار اضمحلال نمی شود چرا که به اندازه کافی فرمانده تربیت و راهبرد در محور مقاومت تبیین شده، از این رو شاهد بودیم که در یمن پیروزی های شگرف ایجاد شد که همه این نکات از دستاورد ها و برنامه‌ ریزی‌ های حاج قاسم سلیمانی بوده، اما شهادت ایشان این برنامه ریزی ها را نه تنها متوقف نکرده بلکه برای مثال در یمن حتی تقویت کرده، بگونه‌ ای که هم از جهت ارتباطات اجتماعی و هم در جهت نظامی توانستیم به یک مصونیت راهبردی برسیم.

آقای دکتر حسن عابدینی نقش ایران در حمایت از محور مقاومت را پررنگ دانسته و بیان کرد:

نصب بیلبورد شهید سلیمانی در غزه و پیام برای اسرائیل+عکس - اسپوتنیک ایران
نصب بیلبورد شهید سلیمانی در غزه و پیام برای اسرائیل+عکس

  در عراق پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی در حوزه سیاسی، پارلمان عراق موضوع قانون اخراج نیرو های آمریکایی از سرزمین بین النهرین یا عراق را تصویب کرد و این موضوعی است که بیانگر تأثیر خون فرماندهان مقاومت ابومهدی المهندس، حاج قاسم سلیمانی و دیگر همراهان آنان است، علاوه بر آن محور مقاومت همچنان با قدرت به مبارزه با اشغالگران ادامه می‌ دهد درست است که این فرماندهان نیستند اما کسانی هستند که مسیر فرماندهان قبلی را ادامه می‌دهند.

پیروزی های محور مقاومت در لبنان نشان دهنده این است که راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران که ایجاد و حمایت از محور مقاومت بوده همچنان در مسیر خود پیش می رود، نه فقط در مناطق غرب آسیا بلکه فراتر از آن در کشور های آمریکای لاتین نیز تفکر محور مقاومت اشاعه پیدا کرده.

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل اثرگذاری محور مقاومت در کشور های آمریکای لاتین را اینگونه تشریح کرد:

آمریکایی ها تلاش کردند تا بتوانند دولت های طرفدار جمهوری اسلامی از جمله در بولیوی و ونزوئلا و دیگر مناطق را سرنگون کنند.

 در طی یک سال گذشته به اعتراف آمریکایی‌ ها تفکر راهبردی جمهوری اسلامی که حمایت از ملت‌ های مستضعف بود، سبب ایجاد ثبات سیاسی در ونزوئلا شد و دولت ونزوئلا بار ها بر این موضوع تاکید کرد، در شرایطی که میرفت تا یک بحران اجتماعی و سیاسی توأم با کودتای آمریکایی ها مردم ونزوئلا را درگیر کند کمک های جمهوری اسلامی در حوزه بنزین این شرایط را تغییر داد این اقدام نقش جمهوری اسلامی ایران در فراسوی منطقه را نیز با جدیت نشان داد.

 شاهد بودیم که آمریکایی‌ ها در این زمینه نیز نتوانستند اقدامی انجام دهند یا علی رغم کودتا در بولیوی و سرنگون کردن دولت چپ‌ گرای ضد امپریالیسم شاهد بودیم با حمایت‌ های انجام شده مجدد این دولت روی کار آمد.

به طور کلی می توان گفت تفکر مقاومت یا تفکر مبارزه با نظام سلطه توانسته هم در منطقه و هم فراسوی مرز ها به یک پیشروی قابل قبول برسد اکنون نیرو های مقاومت فلسطینی قوی تر از هر زمان دیگری هستند، فیلم رزمایش هفته گذشته نیرو های مقاومت که سلاح های جدید خود را اعم از موشک و پهپاد آزمایش کردند نشان داد که مقاومت فلسطینی امروز اقتدار و وحدت دارد این نکته نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران کماکان نقش حمایت از مقاومت را که پیشتر داشته ایفا می‌کند و در حال ثمر دهی است و امیدواریم زمینه برای حمایت بیشتر از محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا فراهم شود.

بر اساس گزارش ها در طول یک سال گذشته تنها کشور دخیل در ترور سردار سلیمانی ایالات متحده آمریکا نبوده بلکه  شرکت انگلیسی G4S مسئول امنیت فرودگاه بغداد و همچنین پایگاه رامشتاین در آلمان به واسطه انتقال داده برای هواپیما های بدون سرنشین آمریکایی در ترور سپهبد قاسم سلیمانی شراکت داشتند.

آقای دکتر حسن عابدینی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

خباثت کشور های اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران مسبوق به سابقه است این کشور ها که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پشت پا زدن به تمام تعهدات دشمنی خود را با جمهوری اسلامی ایران نشان دادند، کشور آلمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم قرارداد های ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر آنها را نیمه کاره رها کرد و رفت.

فرانسوی‌ ها علیرغم تعهد ۱۰ درصد از سهام کارخانه اورانیوم پاریس که متعلق به ایران بود به تعهدات خود عمل نکردند.

نقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد - اسپوتنیک ایران
نقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد

 انگلستان نیز کمافسابق به هیچ شکست تعهدات خود عمل نکرد، این کشور ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه ضدیت با جمهوری اسلامی را در تمام مقاطع در بالاترین حد ادامه دادند.

 در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که کشور آلمان زمینه برای سلاح‌ های کشتار جمعی شیمیایی را برای صدام فراهم می کرد این نکات موضوعاتی ادامه دار است و به تاریخ خاصی مربوط نیست، در طول ۴۰ سال گذشته مسیری که غربی ها علیرغم ادعای حقوق بشر و حمایت از دموکراسی پیش گرفتند اینگونه بوده.

 آقای دکتر حسن عابدینی ضمن تاکید بر جاری بودن هدف انتقام سخت ایران از یک سال گذشته تا کنون بیان کرد:

مهمترین موضوعی که در انتقام سخت وجود دارد بحث خروج نیرو های امریکایی و خروج نیرو های بیگانه از منطقه غرب آسیا است، این نکته است که توازن را در انتقام سخت برقرار می کند نه اینکه قرار باشد فردی مشابه حاج قاسم سلیمانی که قطعاً در ایالات متحده آمریکا وجود ندارد ترور شود، بحث انتقام‌ سخت این گونه نیست بلکه پیشبرد تفکر حاج قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی برای اخراج نیرو های بیگانه از منطقه غرب آسیا است که به ایجاد ناامنی، فتنه طائفی و تجزیه منطقه چشم دوختند بنابراین بحث حقوقی موضوع ترور سردارسلیمانی قطعاً پیگیری خواهد شد و کسانی که در این قضیه دخیل بودند از جهت حقوقی پیگیری خواهند شد، جمهوری اسلامی ایران قطعاً کوتاه نخواهد آمد، گرچه معتقد هستیم که حقوق و نهاد های حقوقی و بین‌الملل متاسفانه گروگان قدرت های بزرگ از جمله آمریکا هستند اما علاوه بر بحث حقوقی زمینه برای تقطیع سیاست های غربی ها ادامه خواهد یافت همانگونه که تاکنون به پیش رفتیم.

وی در پایان افزود:
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که ۷ تریلیون دلار در غرب آسیا هزینه کردند اما هیچ گونه دستاوردی نداشتند، طبعاً مهمترین سیاست جمهوری اسلامی ایران به شکست نشاندن سیاست‌ های ایالات متحده آمریکا در منطقه خواهد بود و دستیابی به اهدافی که حاج‌ قاسم‌ سلیمانی سالیان دراز آنها را تحت عنوان محور مقاومت دنبال کرد در اولویت های جمهوری اسلامی ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала