گزارش و تحلیل

حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تجارت بین المللی را به خطر می اندازد

© AP Photo / James Vazquez / U.S. Navyحضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تجارت بین المللی را به خطر می اندازد
حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تجارت بین المللی را به خطر می اندازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید برخی قدیمی ها به یاد داشته باشند قبل از اینکه پای آمریکایی ها به منطقه غرب آسیا و خلیج فارس باز شود شرایط زندگی در این منطقه چه جور بود.

مردم این منطقه شاید با هم اختلافات تاریخی داشتند اما یاد گرفته بودند هر جور شده با هم کنار بیایند و تجارت در  این منطقه هیچ وقت هیچ مشکلی نداشت.

از زمانی که پای آمریکایی ها چه از نظر سیاسی چه از نظر نظامی به این منطقه باز شد هر آنچه بلا بود بر ملت های این منطقه نازل شد.

نقشه حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا به حدود یکصد سال پیش بر می گردد و نه عصر نوین یا به ادعای برخی بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و یا انقلاب اسلامی در ایران.

در ابتدا آمریکایی ها به ثروت های این منطقه مخصوصا نفت آن چشم طمع داشتند که در آن زمان در تصرف اروپایی ها بود ولی بعد از جنگ جهانی دوم متوجه شدند برای ابرقدرت بودن نیاز دارند منبع انرژی اروپا و شرق آسیا و سیطره بر اقتصاد جهانی باید منبع انرژی آنها را در اختیار داشته باشند و هر چه قدر هم هزینه کنند باز هم کم است.

برخی ممکن است فکر کنند که ارزش نفت این منطقه و یا ثروت های موجود در آن چه قدر است که به قول آقای ترامپ آمریکایی ها حاضر می باشند 8500 ملیارد دلار برای سلطه بر آن هزینه کنند؟

ورود زیردریایی اتمی استراتژیکی نیروی دریایی آمریکا به خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شکار زیر دریایی اسرائیلی در خلیج فارس

اگر کل نفت این کشورها را بفروشیم شاید این مبلغ نشود.

بله صحیح است اگر ماجرا خام فروشی ای که امروزه انجام می شود و نفت بشکه ای به صورت میانگین 50 دلار به فروش می رسد کاملا صحیح است اما وقتی ارزش افزوده این نفت را حساب کنید می بینید که ماجرا سر به فلک می کشد.

تبلیغی را چند روز پیش مشاهده می کردم که میخواست تاثیر ارزش افزوده کالا بر اساس تاثیر فناوری روی آن را نشان دهد و درباره ارزش افزوده یک کیلو آهن که پنج دلار ارزش دارد صحبت می کرد، همین یک کیلو آهن را اگر برای تولید سوزن خیاطی استفاده کنیم می شود پنج هزار دلار از آن در آمد داشت و اگر به ساعت ساز بدهید حدود 250 هزار دلار از آن درآمد کسب می کند، احتمالا برخی دوستان در اینستاگرام آن را مشاهده کرده اند.

منابع خدادادی این منطقه هم همینگونه است.

بر کسی پوشیده نیست که در جنگ جهانی دوم اصلی ترین دلیلی که هیتلر پیمان عدم تعرض خود با شوروی را شکست و به شوروی حمله کرد این بود که می خواست به منابع انرژی موجود در شوروی و همچنین خاورمیانه برسد.

هیتلر همچنین مجبور شد همچنین نیروهای خود را به شمال آفریقا بفرستد تا شاید از آن طریق به خاورمیانه برسد، امری که جبهه های جنگ را برایش باز کرد و نیروهایش را پخش.

سپاه موشک های برد کوتاه آرش و هواپیماهای بدون سرنشین در عراق مستقر کرد - اسپوتنیک ایران
سپاه موشک های برد کوتاه آرش و هواپیماهای بدون سرنشین در عراق مستقر کرد

ناتوانی نازی ها در رسیدن به منابع انرژی روسیه و خاورمیانه دلیل اصلی شکست آلمان ها در جنگ جهانی دوم به حساب می آید.

حال جالب اینکه ژاپنی ها هم با همین مشکل مواجه بودند و علیرغم همه توانمندی نظامی شان ناتوانی در رسیدن به منابع انرژی موجب شکست آنها شد، بحث بمب اتم که آمریکایی ها علم می کنند بحث دیگری است.

آمریکایی ها هم پس از جنگ جهانی دوم به شگردهای مختلف متحدین اروپایی خود را دور زدند و کنترل بر منابع انرژی خلیج فارس را از دست آنها خارج کردند.

در فرهنگ سیاست آمریکا چیزی به نام دوست و دشمن وجود ندارد فقط منافع اقتصادی آمریکا مهم است، امری که ترامپ به خوبی آن را بیان کرد.

یعنی در این فرهنگ سیاسی حتی اروپا که متحد آمریکا به حساب می آید به نوعی رقیب اقتصادی آمریکا است و باید آنرا کنترل کرد.

قبل تر آمریکا تلاش داشت با واسطه های خود مثل شاه ایران بر انرژی این منطقه کنترل داشته باشد اما امروزه دیگر در صدد است به صورت مستقیم کنترل این منطقه را در دست داشته باشد.

البته نباید تصور کرد که دیگران هم به این راحتی ها پذیرای سیطره آمریکا بر منابع انرژی شان خواهند بود و قطعا از اروپا گرفته که با دوستی دوستی تلاش می کند حضور خود را تثبیت کند تا چین و روسیه که خواه نا خواه در صورت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان تلاش خواهند کرد جای پای خود را در این منطقه باز کنند تا اسرائیل که برای ابراز وجود هم شده می خواهد در این منطقه حضور داشته باشد.

همچنین با توجه به همه این شرایط اینکه ایران برای ایجاد موازنه قدرت در قبال حضور آمریکا و متحدین اش بخواهد با روسیه و چین در خلیج فارس و دریای عمان همکاری کند امری قابل تامل به حساب می آید و بدیهی است که امکان وقوع آن بسیار زیاد می باشد.

با این شرایط باید گفت حضور آمریکا ومتحدین اش در خلیج فارس نه فقط به تامین امنیت این منطقه کمکی نمی کند بلکه موجب آن می شود تا تنش ها روز به روز افزایش یابد و لشکر کشی ها به این منطقه به بهانه های مختلف شروع شود و طبیعتا با افزایش تنش هم تجارت بین المللی و هم شرایط امنیت کشورهای منطقه در خطر خواهد بود.

شاید بد نباشد کشورهایی که امروزه پذیرای حضور آمریکا در منطقه هستند توجه کنند که در صورت بروز هر اتفاقی در این منطقه خودشان اولین قربانیان خواهند بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала