چرا استفاده از مازوت در نیروگاه‌های غرب تهران ممنوع شده؟

© IRNAآلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کلانتری: نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد که نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه‌های غرب تهران به دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها وارد شهر وارد می‌شود، حتما باید از گاز استفاده کنند.

وی در ادامه افزود:«دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد. نفت مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم. شرایطی ایجاد شده که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

الزام سازمان انرژی اتمی در بهره‌ برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی - اسپوتنیک ایران
الزام سازمان انرژی اتمی در بهره‌ برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی

پیشنهاد دادیم که گازِ مورد نیاز کارخانجاتی که در نزدیکی شهرها قرار دارند، تأمین شود و فقط کارخانجات و نیروگاه‌هایی که فاصله زیادی با شهرها دارند، از سوختِ مازوت استفاده کنند. متأسفانه استفاده از سوختِ مازوت در کشور افزایش یافته که این سوخت، حاوی ذرات گوگرد بسیاری است و آلودگی هوا را نیز تشدید می‌کند.

در گذشته مازوت صادر می‌شد اما در حال حاضر صادرات آن به دلیل تحریم‌ها متوقف شده است اما در این شرایط هم مصرف نفت خامِ 25 درصد پالایشگاه‌های کشور به مازوت تبدیل می‌شود که این مقدار مازوت، مازاد بر نیاز کارخانجات است، به همین دلیل یا پالایشگاه‌ها باید تعطیل شوند یا اینکه اصلا از مازوت استفاده نکنند.

در سال‌های گذشته ریزگردها نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوای شهرها بودند اما طبق برآوردهایی که داشته‌ایم، در سه سال اخیر ریزگرد با منشأ داخلی نداریم.

آلودگی هوا در شیوع بیماری کرونا نیز نقش دارد. طبق تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده،به طور متوسط هر یک واحد افزایش آلودگی هوا در متر مکعب، 1.5 درصد در میزان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала